Dette billede er hvad jeg forstår som portræt af en svamp. Det kunne enda bruges i “Sammenspil menneske og natur” Billedet tog jeg ved Storkespringvandet omkring 1969.
Flotte svampebilleder, men jeg er nok mest fascineret af den nederste svamp. Det er et fantastisk billede og teknisk elegant. Undrer mig over, hvad kamera du havde i 69? Er vi oppe i 6×6 – Rolleiflex?
Jeg havde sparet sammen til kameratet ved at arbejde som bydreng. Det var mit første kamera, der blev valgt efter mange overvejelser. Der var flere kameraer der var i tankerne bl.a. Minolta SRT-101 som lå i overkanten af de økonomiske mulighederne. Så var der Zenit som var billigt men kvaliteten var derefter. Derfor faldt valget på et Yasica TL-E 24×36. Det var jeg rigtig glad for. Det tog jeg mange SH billeder med, og langt de fleste negativer er bevaret. Dem har jeg scannet alle sammen, så billederne er nemme at finde frem.
Filmen har sikkert været en Kodak TRI-X som jeg selv rullede op på spoler. Eller også har det været en Ildford HP4. Begge slags film købte jeg i 5 meter ruller som jeg klippede op i længder til 36 eksponeringer. Herefter kunne jeg bruge gamle filmspoler (som blev åbnet med øloplukker) til at monterer dem i.
Smukt!
Men hovsa – du har jo skåret stokken over 🙂
Tak Carsten
Vi har jo lært af Dorte, vi skal glemme alle regler og gamle indgroede vaner, så nu skal der prøves noget nyt 🙂
Ole, Carsten har lært mig, at når man har skåret “fødderne” af, så er det et portræt. Altså: “Portræt af svamp” 🙂 Smukt.
Dette billede er hvad jeg forstår som portræt af en svamp. Det kunne enda bruges i “Sammenspil menneske og natur”

Billedet tog jeg ved Storkespringvandet omkring 1969.
Flotte svampebilleder, men jeg er nok mest fascineret af den nederste svamp. Det er et fantastisk billede og teknisk elegant. Undrer mig over, hvad kamera du havde i 69? Er vi oppe i 6×6 – Rolleiflex?
Tak Jan
Jeg havde sparet sammen til kameratet ved at arbejde som bydreng. Det var mit første kamera, der blev valgt efter mange overvejelser.
Der var flere kameraer der var i tankerne bl.a. Minolta SRT-101 som lå i overkanten af de økonomiske mulighederne. Så var der Zenit som var billigt men kvaliteten var derefter. Derfor faldt valget på et Yasica TL-E 24×36. Det var jeg rigtig glad for. Det tog jeg mange SH billeder med, og langt de fleste negativer er bevaret. Dem har jeg scannet alle sammen, så billederne er nemme at finde frem.
Filmen har sikkert været en Kodak TRI-X som jeg selv rullede op på spoler.
Eller også har det været en Ildford HP4.
Begge slags film købte jeg i 5 meter ruller som jeg klippede op i længder til 36 eksponeringer.
Herefter kunne jeg bruge gamle filmspoler (som blev åbnet med øloplukker) til at monterer dem i.