Home Fora Årskonkurrence Årskonkurrence 2021

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)

Emne: Årskonkurrence 2021

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Emner:

NFD Årskonkurrence 2021

Emner:

Kategorier

1. Pattedyr
      2. Fugle
      3. Andre dyr
      4. Insekter/spindlere
      5. Landskab
      6. Vækster
      7. Form og detalje
      8. Kreativt
      9. Landskab med dyr
      10. Samspil menneske og natur
      11. Årets emne: Dråber

Hej Carsten

Rigtigt fint at du har skudt årskonkurrencen igang.

Må jeg foreslå at der lavet et permanent punkt på hjemmesiden, der beskriver årskonkurrencen med “do’s and don’ts” Feks:

1. Beskriver de enkelte kategorier (der har tidligere været en del diskussioner om hvad man må i den enkelte kataegori, feks.kan jeg huske debat om  Landskab med dyr, hvad definerer et landskab, og er det forskelligt i forhold til dyrets størrelse? Modsat må der være landskab med i kategorien pattedyr?

2. Er der regler for minimum antal pixel/ beskæring af billede?

3. Hvilket format skal billederne oploades i? ( På denne måde kan vi allerede nu starte med at skabe vores portefolio af billeder så vi er klar når opload skydes igang.)

4. At man skal kunne indsende original fil ved forespørgsel

5. Må man deltage med s/h billeder?

6. Regler for billeder i den kreative kategori/udenfor den kreative kategori

Der er sikkert mere der bør beskrives, men dette var hvad jeg lige kunne komme i tanke om.

Både nye og gamle medlemmer vil kunne have stor glæde af at dette ligger beskrevet som et særskilt punkt på hjemmesiden. 

Som helt nyt medlem synes jeg det er en god ide som Dorte kommer med 🙂 Jeg tænker som supplement:

1/må billeder være HDR, panorama, stacket?
    2/ må billeder være redigerede (jeg tænker ikke manipuleret)?
    3/ må billeder have deltaget i andre konkurrencer?

Måske står disse svar allerede i det regelsæt der skulle ligge herinde men jeg kan ikke finde dem. 

Regler vedr. tidligere årskonkurrencer, herunder årskonkurrencen afholdt sidste år i 2020 kan læses i menuen [Årskonkurrence]

Hej Carsten gange 2

Vil lige høre om det man tager i fotoapparatet,  med f.eks. ICM teknik kan akcepteres i alle kategorier, og altså ikke er fabrikeret i fotoprogammer på Computeren. Noget af det kan jo godt virke kreativ.

Hej Jette – meget relevant spørgsmål. Det er nok bedst, at det er konkurrenceudvalget for årskonkurrencen 2021 der besvarer dit spørgsmål! Hilsen Carsten H

Tak, det ser jeg frem til.

profilbillede
    Ole Laursen
    Deltager

Reglerne for årskonkurrencen er blevet justeret lidt i forhold til sidste år. 
    De nye regler kan ses under menuen “Årskonkurrencen” hvor de nu står øverst.
    Håber de giver svar på jeres spørgsmål.

Hilsen Ole

Tak Ole, jeg vil nu ikke påstå at alt står helt klart for mig, beklager, men det kan vel ikke præciseres nærmere. Lægger et dobbelt eksponeret fuglebillede på, ( gjort i apparatet) kan det bruges. Har kraftigt på fornemmelsen at det vil blive kasseret.

profilbillede
    Ole Laursen
    Deltager

Det er i orden med dobbelteksponeringer. 
    I stedet for at der står “Billederne skal være lavet i én optagelse” skulle der måske have stået, skal været optaget på én billedfil.

Må der benyttes fkash eller andet kunstigt lys? 🙂

profilbillede
    Ole Laursen
    Deltager

Det må der gerne.

profilbillede
    Ole Laursen
    Deltager

Efter at have talt med andre om dobbelteksponeringer, er vi blevet enige om at de skal i katagorien KREATIV.

Nu er jeg nu ret ny herinde, men hvor man man se hvem som er dommerei konkurrencen?

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Det kan man ikke 🙂
    Alle medlemmer er meddommere, da der er en afstemning til at finde de 20% af billederne, der går videre til den HEMMELIGE dommer.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 31 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.