Home Fora Årskonkurrence Årskonkurrence 2021

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)

Emne: Årskonkurrence 2021

Hvorfor skal dommeren egentlig være hemmelig? 

profilbillede
    Vinni Bruhn
    Deltager

Der er faktisk en meget god grund til at dommeren er hemmelig 🙂

I 2016 var dommeren ikke hemmelig. Den valgte dommer var en dygtig Dansk konkurrence fotograf, som både tager naturbilleder, og alle mulige andre billeder, som han bruger i konkurrencer i både DK og i udlandet.

Nogle medlemmer mente at han ikke egnede sig til at dømme, da han ikke kun tog naturbilleder, og tilmed redigerede sine billeder mere end hvad er tilladt i NFD. Disse medlemmer cikanerede dommeren så meget på NFD’s forum, kopierede hans billeder fra hans egen hjemmeside,  og satte dem ind i tråden på forum, at det blev for meget for den pågældende dommer, og han valgte at trække sig kort før konkurrencen, og foreningen stod uden dommer.

Hvorfor ved jeg så det, jo for jeg blev spurgt om jeg ville træde til som dommer, og jeg sagde ja, på betingelse af at ingen fik at vide hvem der var dommer, før i sidste øjeblik og sådan har det været siden… 🙂

For det første synes jeg det er en god beskyttelse af dommeren at medlemmerne ikke ved hvem det er, så vi undgår den slags cikane i fremtiden. For det andet synes jeg det er fint at medlemmerne ikke vælger billeder til konkurrencen udfra hvilken stil de tror dommeren foretrækker, men ud fra hvad de selv synes er gode billeder, så imø, så skal dommeren fortsat være hemmelig 🙂

Tak for svar, omend et noget anderledes svar end jeg havde forventet. 

At der i så en dedikeret forening kan optræde chikane i den grad er langt mere chokerende end at en dommer har valgt at trække sig. Jeg håber at man ved den lejlighed fik kigget ind ad og organiseret sig anderledes. 

Jeg tror ikke jeg nogensinde er stødt på en konkurrence, hvor der har været mindre end tre dommere- netop også for at afspejle den forskellighed vores naturbilleder indeholder. 

Jeg kan fornemme herinde at der er en slags opdeling mellem hvor kreativt et billede må være- eller hvor meget det skal afspejle det præcise, uredigerede og sete øjeblik. De lejre kan vel også bedre repræsenteres af flere dommere?

Derudover kan jeg slet ikke forstå tanken om at man tager billeder og sender ind for at please en bestemt type dommer. Det skal man da have ret til, men hvorfor skulle man have lyst til at vinde en konkurrence med billeder som ikke er “en selv” og kommer fra hjertet? 

Som ny, synes jeg det er lidt underligt, det her… men tag det nu ikke som en kæmpe kritik. Jeg er jo netop ny og er ved at finde ud af hvordan jeg hører til herinde og om jeg skal deltage i konkurrencen eller ej 🙂

profilbillede
    Vinni Bruhn
    Deltager

Mikkel, du må ikke tage mit svar som et svar fra bestyrelsen, men bare et svar fra et medlem, ligesom dig 🙂

Jeg meldte mig først ind i NFD efter jeg havde optrådt som dommer i 2016, og ved den lejlighed fandt ud af at det var en fin forening, som jeg gerne ville være medlem af.
    Så det er helt og holdent mine tanker omkring valg af dommer, og hvorfor man skal fastholde en hemmelig dommer.

NFD’s års konkurrence er jo lidt anderledes end de fleste andre konkurrencer, fordi medlemmerne i første omgang er dommere.
    Medlemmernes stemmer udvælger de 20 % af billederne som skal videre til den endelige bedømmelse, så på den måde repræsentere de billeder som dommeren skal vurdere, medlemmernes syn på hvordan de synes billederne skal være. (hvis altså medlemmerne er aktive nok til at stemme ;o) )

Du har helt ret i at der er delte meninger om hvor kreativt et billede skal være, men jo flere vi er der laver kreative billeder, og stemmer til årskonkurrencen, jo flere chancer har det kreative også for at vinde frem i foreningen 🙂

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

De pågældende chikanerende medlemmer fik at vide, at deres adfærd var provokerende og uønsket.
    De er ikke medlemmer længere.

Tak for svar begge to.

Det må have været en svær tid.

jeg skal nok lade være med at spørge mere. Jeg er blevet klogere på det jeg ikke kunne finde ud af😊

Lige et spørgsmål, nu hvor jeg er ved at finde de sidste billeder til årets konkurrence. Er stacking tilladt i årets emne “dråber” ?

profilbillede
    Ole Laursen
    Deltager

Stacking er ikke tilladt i årets emne, dråber.

profilbillede
    Vinni Bruhn
    Deltager

Billeder til årets emne må vel komme fra alle kategorier, sådan plejer det i hvert fald at være, så jeg forstår ikke hvorfor stacking ikke er tilladt.

Hvis stacking er tilladt i nogle af kategorierne, så må det da også være tilladt i årets emne.

Citat fra konkurrenceereglerne: Billederne skal være lavet i én optagelse – på nær i Landskaber og i Insekter/spindlere og Vækster, hvor stacking er tilladt.

profilbillede
    Ole Laursen
    Deltager

Efter nye overvejelser har vi besluttet at stacking også må benyttes til årets emne, dråber.
    Vinni, du har ret i at det vil vær lidt underligt at stacking må bruges i Landskaber og i Insekter/spindlere og Vækster, men de samme billeder ikke må bruges i dråber. Det vil også være vanskeligt at gennemskue alle billeder, om de lavet på den ene eller anden måde.

profilbillede
    Vinni Bruhn
    Deltager

Og jeg går ud fra at alle kategorier er tilladt i årets emne – altså også kreativ og form og detalje

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Udsendt fællesmail om ovenstående:

Kære medlemmer

Tilføjelse til regler for årskonkurrencen:

Vi har længe haft en lidt upræcis formulering – nemlig ” Alle billeder skal tage afsæt i motiver fra naturen og dyrelivet”.

Den kan misforstås og bliver det indimellem. Meningen er, at billederne skal ta’s i naturen – (eller i dyreparker og haver af dyr/planter, der også findes i naturen.)

Vi har én kategori ”kreativt”, hvor man må prøve forskelligt – vi har kaldt det ”alt er tilladt”. Sidste år blev det meddelt, at billederne i årets emne – dengang ”silhuet” kunne tilhøre alle de andre kategorier – og så hørte ”kreativt” jo også med. Det var bestemt ikke meningen, men vi fokuserede ikke på det, og derfor er der nogen der tror, det også er sådan i år med ”Dråber”. Og det er det så i år…… Men vi justerer reglerne til næste år!

Mht. årets emne ”Dråber” – så husk også, at luftbobler IKKE er dråber.

Upload til konkurrencen er i fuld gang….

Mvh og god fornøjelse 🙂

NFDs konkurrenceudvalg

Ole Laursen
    Carsten Siems

profilbillede
    Vinni Bruhn
    Deltager

Dejligt med klare regler for alle os der er lidt dumme 🙂

Jeg er åbenbart dummere end de fleste. En noget kringlet formulering omkring årets emne. Skal det tolkes som, at i emnet “Dråber” er alt tilladt?

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Ja – du er da klog – sådan skal det tolkes.
    Vi er nu heller ikke helt stolte af formuleringen……..

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.