Home Fora Turoplevelser De fynske Bjerge, Alper og Bakker – på forberedelsestur med Bertram

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Emne: De fynske Bjerge, Alper og Bakker – på forberedelsestur med Bertram

profilbillede

Inaktiv

Jeg har været på Sydfyn en forlænget weekend d. 11-14 august 2017, for at se nogle lokaliteter an til billederserie af svanen til den kommende vinter med forhåbentlig noget snevejr.

Jeg er opvokset på disse kanter, så det var et glædeligt gensyn med gamle velkendte lokaliteter. Jeg gæstet familie og så tog udstikkere på cyklen.  

Alle billeder er lyn-redigeret og taget med D7000 og Nikkor’s første 300 2.8 med autofokus. 

Lørdag aften 120817 blev det til første smuttur. 

Bare en hurtig tur, til en større sø jeg kender ganske godt, for at se om det fortsat er sandsynligt at svanerne raster på den vanlige nabomark og om det er sandsynligt at størstedelen fortsat flyver over selv samme (ovenstående) lave del af skovbrynet for at lande ude på søen. 

Dyreliv er generelt dyr af vane og der var ikke nogle særlige ændringer, så når vinteren kommer, sætter jeg min lid til de selv samme steder jeg vurderet bedst til svaner for en fem år siden. Højstsandsynligt bliver det skjul oppe i træ og flydeskjul et godt stykke ude på vandet.  Derpå var det op på cyklen og tilbage… Nu afklaret og med krydset finger for noget snevejr her om et lille halvt års tid.  

Næste morgen, 130817, var det op 04:15 og afsted på cyklen til anden sø for at se den an iforhold til vinter og svane… Og så også bare for at nyde den store fugleaktivitet der generelt holder til her.  

Jeg ankom til den blåtime, tog waders på og satte mig til rette i vandkanten en smule skjult i pilekrat og kunne nyde bl.a. en af de lokale havørne på en nærtliggende lille ø som allerede sad der da jeg kom. Der blev den sidende en halv times tid imens jeg afventet mere lys og aktivitet.

Jeg sad ikke i mange 20cm vand og med kameraet på treben en 30cm over vandniveauet. Alt i alt ganske optimalt hvis noget spændende skulle flyve tæt på og med et godt udsyn over den primær del af vandet.

Havørnen lettet en tre gange, ikke for at flyve noget særligt, men bare for at komme lidt rundt på den lille ø. Den sidste gang fløj den om på min blinde side og jeg så ikke mere til den. 

Det blev ikke til nogle særlige billeder, men altid en fornøjelse at være relativt tæt på uforstyret havørnen.   

Jeg sad ikke som sådan i skjul fordi udsynet var vigtigere end nærbilleder, så nærbilleder blev det ikk noget særligt af… Hvad var helt ok fordi formålet ikke var at lave billeder, men at observere hvilke ruter fuglelivet fortræk rund om i vandet og hvilke områder hvilke fulge holdt til i – og der tegnet sig hurtigt et system og bl.a. nogle evt. fotomuligheder til svaner og snevejr. 

Efter en tre timer havde jeg set det jeg skulle og fandt min vej igennem den tætte blandingsskov af div. løv. Brugte derpå noget tid på at se nærmere på nogle andre steder ned til vandet hvor man evt. kunne prøve at sætte sig næste gang. 

Det var tydeligt at fornemme at trækket så småt er begyndt… Man kunne helt sikkert få en del tid til at gå med flydeskjul og grågæs som lander i vandet.

Samlet lidt vild mynte nær breden og så var det op på cyklen og videre. På tilbagevejen tog jeg forbi et nærtliggende stort vådområde, for at se om tårnfalken fortsat bruge det vanlige træ og lige så fiskehejrerne – det gjorde de. Skulle også lige se om traneparet skulle være på de våde enge, men ikke umedelbart hvad var rimelig forventligt fordi havde før i tiden også primært set dem på anden våd eng nogle km der fra. 

Senere om aften var jeg igen ude… Denne gang på farten i div. lokale vandhuller, moser og sumpet elleskove og lign. mest af alt bare for at gense og forblive vel lokal på disse lokaliteter også. 

Alt i alt alletiders weekend, som gav mig glædelige gensyn og gjorde mig det mere forberedt til svane billedeserie til vinter samt. ikke mindst gav noget tid med havørn.

Hej Rune – endnu en fin historie og ser frem til at se flere billeder fra din udvalgte lokation henover efteråret og vinteren

profilbillede

Inaktiv

Carsten: Tak 🙂

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Du gør da noget ved det! Tak for det.
    Her i Nordsjælland er de fleste grågæs vist holdt op med at trække væk. Her er mange af dem hele året.

Rigtig fin historie fra en  forberedelses tur til de gode billeder 🙂
    Og herligt du deler 🙂

profilbillede

Inaktiv

Tak Carsten og Henry. 

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.