Home Fora Forslag og ideer Etik . . . .

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Emne: Etik . . . .

profilbillede

Inaktiv

Jeg har med interesse fulgt diverse artikler i dagbladene omkring den danske fotograf der er blevet offer for en gal mands værk i Afrika.

En af de væsentlige elementer der IKKE bliver offentliggjort i nogen af artiklerne er den tilskadekomnes navn eller oplysninger bruges til at finde frem til hvem det er. Dagbladene og Borgerservice i udenrigsministriet tilkendegiver jo klart at de ved hvem det er men ikke oplyser det, i en af artiklerne står der at de har været i kontakt med vedkomendes familie med de ikke ønsker at medvirker men ønsker ro og fred omkring deres situation.

DERFOR kan der undre mig at Carsten Siems sender det ud i en ALLE mail hvem der er kommet tilskade – altså helt ærligt er det NFDs metie?? Bryder med alt udvist god etik som familien har ønsket?? Dagbladene selv de værste tabloid blade har respekteret det. Der er i fotograf kredse regler for mangt og meget som man fra tid til andet bliver dunket i hoved og r.. med, her var det måske en god ide at man indførte endnu en regel eller bruger lidt sund fornuft inden man skriver ud til alle og enhver.

Må den tilskade komne komme sig helt og aldeles – jeg ville ønske at jeg kunne hjælpe men det kan jeg desværre ikke.

Karsten Mentz

Ja jeg har osse været nysgerrig og har fundet ud af hvem det er ved forskellige resonementer, men jeg har IKKE braldret det ud til alle og enhver.

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Ok – det kræver vist også et svar her – og ikke kun på din vrede mail.

Ofrene kendes rigtig godt af mange NFD-medlemmer, der har deltaget i deres rejser. Du har selv været nysgerrig og undersøgt det – min meddelelse har vel sparet en del andre for at søge rundt og lave ræsonnementer. 
    Man kan være uenig i min beslutning om at fortælle det til NFDs medlemmer i en mail i folks private mailbox, men der er altså ikke tale om offentliggørelse, når man sender en mail eller ringer til sine foto-venner. Det er IKKE skrevet på hjemmesiden eller på Facebook. 
    Jeg overlever nok at blive beskyldt for at være værre end den værste tabloidpresse, men jeg finder det nok lidt for stærkt – eller nærmere meget!

Jeg må sige, at jeg er enig med Carsten Siems her. Der er ikke tale om et offentligt opslag, men en foreningsmail til folks personlige mailadresser. Mange har skrevet på de skadede fotografers facebookside, så det er jo en offentlig hemmelighed blandt NFD-medlemmer og dem der står fotograferne nær, at det er dem, det handler om. …og blandt alle deres følgere på facebook.

At være forarget på andres vegne er altid en udfordrende disciplin, som man måske skal være forsigtig med. Personligt ville jeg være ked af, at være medlem af en forening, der ikke informerer mig om, hvis forenings- og interessefæller er i knibe/fare/en livstruende situation. Det er da det mindste, man kan gøre i den fælles omsorgs navn.

Vi ser over hele verden, at folk rykker sammen i sådanne situationer, det kan jeg godt lide. Lars Gejl har oven i købet et langt facebook-indlæg, hvor han med navns nævnelse, fortæller om det skete, og opfordrer folk til at stå sammen. Det er sådan vi mennesker gør, når vi møder verdens grusomhed og meningsløshed. Om det er mod familiens ønsker, kan jeg ikke udtale mig om, men det er dét her, mennesker gør, når de er forfærdede over tilfældig vold og grusomhed.

Også herfra naturligvis et stort ønske om at alt går godt. Jeg synes, vi som forening skal stå sammen, og ikke skille vandene. Vores forening består ikke af alle og enhver.

Jeg er helt enig med Carsten og Preben. På det tidspunkt, hvor der bliver udsendt en mail til NFDs’ medlemmer er det fortsat en ”ny” nyhed. Vi ønsker med vores mail at videregive de informationer, som på det tidspunkt er tilgængelige i medierne.

Vi er på det tidspunkt ikke bekendt med, at familien ikke ønsker offentlighed om begivenheden og navne. Men at beskylde NFD for at ”braldre” løs er ikke seriøst og er en urimelig beskyldning.

Jeg vil foreslå, at vi i respekt for de personer, som har været involveret i den begivenhed ikke fortsætter diskussionen i denne tråd, som jo er en offentlig side, der kan læses af alle!

Hvis der fortsat er uafklarede ting eller synspunkter i sagen, så send i stedet en mail til bestyrelsen – gerne til undertegnede på cahoje@mail.dk

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.