Home Fora Snak om udstyr Fotofælder

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)

Emne: Fotofælder

profilbillede
    Mads Hagen
    Deltager

Hej alle.
    Jeg er blevet lidt betaget af ideen om en fotofælde der ikke bare er sådan nogle gamecams. Jeg har derfor tænkt mig at begive mig ud i et sådant projekt henover foråret/sommeren. I den sammenhæng ville jeg spørge om der er nogen der har erfaring med dette herhjemme? Synes nemlig ikke jeg har set mange forsøge sig med sådan noget.
    Min target-art bliver i første omgang min isfugl og så på 24mm, derefter kunne det være sjovt at lave noget med noget flash og nogle natdyr.
    Det bliver så budget-agtigt som muligt(da jeg er på SU) og så ved jeg jo at sådan noget nemt kan gå galt, så jeg vil egentlig bare spørge om der er nogen der har erfaring med fotofælder mht. vejrforsejling, batteri, flash osv.  
    Indtil videre bliver det mit gamle canon 750d, canon 18-135mm f3,5-5,6 et solidt hjemmelavet tripod der kan tidevand og en sensor i den billige ende.

0

Hej Mads

Jeg har desværre ingen personlig erfaring, men har også lyst at prøve engang 🙂 Jeg har været på kursus med en Svensk fotograf der hedder Felix Heintzenberg der blandt andet har skrevet bogen Nordiska Nätter. Måske kan du finde inspiration på hans hjemmeside. I vores forening er det David Buchman jeg har kendskab til, der laver fotofælder, men jeg ved ikke, hvilket udstyr han bruger, men du kan jo kontakte ham 🙂 Held og lykke med projektet glæder mig til at se resultaterne 🙂 

0
    profilbillede
    Thomas Olsen
    Deltager

Hej Mads 🙂 Jeg vil gerne byde ind, trods sparsomme erfaringer. I efteråret havde jeg nogenlunde samme tanker som du har nu og udvekslede mange tanker og ideer med Carl Ammitzbo vedr. potientiale og muligheder for at bruge fotofælder til at gå nye veje og ikke mindst få nye og anderledes billeder i kassen. For mit vedkommende blev det til køb af en sensor hos Camtraptions.com – en meget nem og brugbar og solid én af slagsen til en rimelig pris. Med den kan kameraet indstilles til at skyde enkelt billeder, serier på (vist nok) 3 billeder, skyde kun om dagen eller om natten eller 24/7. Det blev også til køb af flash da mine ønskemotiver er nataktive. Med udstyrspakken klar troede jeg herefter, at det bare var at sætte op og høste guldet. Foreløbig er det kun blevet til 3 setups – uden gevinst, så der er meget at lærer og forbedre endnu. Første forsøg var på natuglen. Hver aften sætter den sig i en åbning under ladens tag inden den flyver ud i natten. Planen var et billede af uglen skudt med udstrakte vinger mod en mørk himmel som den sætte afsted henover sensor, flash og kamera. Og det gjorde den. Men inden sensor får registreret noget som helst, flashen vågner og kameraet skyder lys er der gået tid (1/2 sekund, et helt, hvad ved jeg) – resultatet blev billeder af ingenting trods det, at uglen gjorde helt som den skulle. Næste forsøg blev ved et dødt rådyr jeg faldt over. Alt blev sat op i håb om ræv der spiser ådsel. Og der kom et enkelt billede i kassen dér i den mørke nat. Af det døde rådyr. Og intet andet. For sensoreren registrede bevægelse og kropsvarme og alt vågnede op og der blev taget billeder, men motivet var uden for flashens rækkevidde og lyden af kameraet skræmte samtidig motivet væk. Mit 3. forsøg var så sent som i sidste uge. I 4 dage stod mit set-up ved en veksel hvor jeg ved at både ræv og grævling har deres færden. Men uden held. Ikke så meget som et eneste billede. Det skyldes nok at de bare ikke lige var aktive eller kom den vej. Under alle omstændigheder er der meget at lærer og greje, vinkle og forbedre – hvilket jo kun gør det hele interessant og udfordrende. 

Vedr. beskyttelse af al udstyret så kan man købe sig fattig i dyre løsninger. Jeg har valgt at forsøge mig med mit eget, bygge det selv og ikke mindst forsøge at lydisolerede det mest muligt, så klikket fra kameraet bliver dæmpet mest muligt. Jeg er ikke helt i mål endnu. Og flash er jo en anden overvejelse. Hvordan kringler man at ræv eller grævling eller alt muligt andet færdes uforstyrret videre der i nattens mørke uden at lade sig forstyrre af pludseligt, kraftigt lys? 

En sidste udfordring er det her med at efterlade får en formue i fotogrej ude i den frie natur i håb om et billede. Jeg har valgt at prøve tingene af på private grunde (med tilladelse fra ejerne) hvor der ikke færdes andre mennesker. Det giver tords alt lidt ro i sindet. 

Held og lykke, Mads og jeg hører meget gerne om dine høstede erfaringer som de kommer i hus – for jeg vil også meget gerne lærer tips og tricks vedr. fotofælder 🙂

0

Hej Det der med at få timingen til at passe i sådan et setup ved Per Finn noget om.
    Der er jo forsinkelse i både sensor og kamera.
    så trigger sensoren skal se uglen en passende tid før uglen passerer kameraet, det kan måske klares ved at uglens flyvetid kan kompensere for udstyrets manglende formåen i øjeblikkelig respons 🙂
    Men det kræver så man kan regne ud hvor kamera og sensor skal placeres i uglens foretukne flyve rute, og selvfølgelig at uglen er et vane dyr.

0
    profilbillede
    Mads Hagen
    Deltager

Som jeg kan læse mig frem til er der to former for sensorer, en aktiv infrarød stråle som, når den bliver brudt, sender signal om at tage billedet. Den skulle være super pålidelig og hurtig til at vække kameraet, men den er også en prisklasse for sig selv. Cognysis laver Scout modellen som vist er det bedste af det bedste. 
    Og så er der passiv infrafrød(PIR) som dem fra camtraptions som thomas har købt, og den jeg har købt falder også indenfor denne kategori. Det hele går lidt langsommere men er til at betale.

For mit vedkommende er passiv infrarød godt nok fordi jeg “bare” i første omgang skal have isfuglen til at sidde et bestemt sted. Lidt adfærd ville da ikke skade men vil ikke sigte alt for højt her i starten. 

Jeg vælger personligt at starte med noget som er dagaktivt da jeg synes at det godt kan være lidt overvældende at springe ind i alt det med flashes og standbytid på samme, og som Thomas også skriver så er der alt det med ikke at skræmme dyrene. Der tror jeg der skal noget erfaring til før at man ved hvad man kan og hvad man ikke kan rent etisk sagt.
    Jeg tror at det kan være meget langvarige projekter hvor man skal væbne sig med tålmodighed og skifte batterier om og om igen før at der kommer noget i kassen, men det er jeg forberedt på:)

0

Hej Mads

Et meget spændende emne, du tager op 🙂

Jeg har lidt erfaringer med fotofælder og er p.t. i gang med at bygge en lydisoleret og vandtæt kasse med plads til både kamera og sensor, idet min fælde påtænkes at stå ude i lang tid fra midt i maj. Mit ønske er at fotografere en jærv oppe ved mit hus i Sverige.

Jeg har købt min sensor gennem hjemmesiden viltkamera.no, men jeg ved ikke, om den side fortsat er aktiv.

Jeg har fotograferet elg, rådyr og sort labrador (det skulle have været en ræv) med min fotofælde.

Jeg vedhæfter et billede, der viser et af mine problemer.

0

En hovedløs elg taget på 1/6 s – 26 mm – f4,8 – ISO400 – Nikon D200.

Elgen blev noget forskrækket over lyden fra kameraet og desuden er der meget lidt lys. Jeg kan desværre ikke huske, om elgens reaktionsevne var så hurtig, at det er første billede af en kontinuerlig serie på 6, men hvis det ikke er det første billede, så er det nr. to.

Jeg har prøvet på steder, hvor der er mere lys, men der skal ikke meget til, for at sensoren reagerer, så jeg fik også taget 400 billeder en anden gang af vejende græsstrå. Flash har jeg slet ikke mod på at prøve.

Jeg har derfor, hvad angår billeder af jærven valgt at blive inde i den mørke skov, hvor der ikke vokser alt mulig lang vegetation op, når varmen og lyset vender tilbage. Jeg satser derfor på lige præcis at vide, hvor jærven står, når billedet tages og på at lydisolere mit D200 (der ikke har quiet og larmer helt vildt). Jeg sætter min fotofælde på et væltet træ lidt oppe, så jærven kun kan udløse sensoren, når den er på det rigtige sted og jeg satser på, at det svage klik fra den lydisolerede kasse får jærven til at kigge og forholde sig helt statisk i det halve sekund, som der måske er brug for.   

Måske er det ønsketænkning – vi får se.

Lad os fylde på dette emne i takt med, at vi får flere erfaringer. 

0

FOTOFÆLDE måske dette er noget, virker på flere parameter bl.a. brudt stråle. Prøv at søge på MIOPS. Forhandles bl.a af Dustin til kr. 1490,00 + kabel til kamera.

0

Så har jeg fået lidt flere erfaringer med fotofælder. Jeg har haft min nylavede fotofældekasse til at sidde oppe foran en rævegrav fra den 21. januar og indtil i dag.

Det glædelige er, at der var masser af batterikapacitet tilbage på mit Nikon D200 kamerahus. Kameraet havde taget 18 billeder, når jeg ser bort fra de 24 billeder, hvor jeg var på i forbindelse med opsætning og kontrol og nedtagning af fotofælden. Dvs, at kameraet ikke bare klikker løs, når skygger og lys ændrer sig eller når vegetationen bevæger sig.

Det mindre glædelige er, at det eneste dyr, jeg fik fotograferet, var en sort labrador. Sidste gang jeg havde en fotofælde opstillet i Roskilde for 3 år siden, var det eneste dyr, jeg fik fotograferet også en sort labrador !!!!

Jeg vedhæfter lige billedet af hunden, der er taget ved 1/13 s og f6,7. F6,7 var ikke meningen, men jeg må være kommet til at ændre blænde, da jeg kontrollerede kameraet forrige weekend.

Fotofælden fungerer altså udmærket, så nu sætter jeg den op ved mit hus i Sverige, når der bliver noget mere lys til foråret. Måske skifter jeg D200 ud med D300S, der har quiet mode og lidt bedre kan gå lidt højere op i ISO.

Sort labrador - f6,7 1/13 s

2+

Ja, Carl så er du godt i vej. Men det kunne være godt og høre lidt om teknikken bag. ??

0

Kurt, du spørger om teknikken bag fotofælder. Det tror jeg ikke, at jeg ved nok om emnet til at redegøre for, men på camtraptions.com kan man læse noget om teknikken bag. På Kratlusk.blogspot.com og på viltkamera.no under Viltfoto er der også en del brugbar info.

0
    profilbillede
    Mads Hagen
    Deltager

Hej alle sammen. I stedet for at lave et indlæg på tråden her fik jeg forfattet en artikel om min version af en fotofælde:) Den ligger under ‘artikler’

1+
    profilbillede
    Kent Mossin
    Deltager

Dette billede fremkom efter at have set reden, men gættede på en gærdesmutte, ved hjælp at Triggersmart og blitz og stativ, gik den i fælden og jeg fik vished for fuglen.. Det var som en konkurrence på Phosee tilbage i 2015 og jeg bruger stadig triggersmart.. 

Rødhals

0
    profilbillede
    Mads Hagen
    Deltager

Det ser rigtig fint ud Kent:) 
    Er triggersmart et vandtæt system, og er det aktiv infrarød eller passiv? 

0
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.