Home Fora NFD-forummet ICM

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)

Emne: ICM

profilbillede
    Kim Øllgaard
    Deltager

Jeg kan forstå lysten til at eksperimentere. Men skal alle de billeder, der indgår i eksperimentet nødvendigvis uploades. Skal man ikke lave en udvælgelse og præsentere et godt resultat, i stedet for at vise, “jeg kan også bevæge mit kamera”?

0

Hej Kim. Jeg forstår godt, hvad du mener, men jeg tror ikke, at du ser alle billeder, dvs. at der er sket en udvælgelse. Vi har jo alle vores mening om diverse billeder, og den kan vi jo så give til kende under de respektive billeder, hvis vi lyster. Nu er her jo heldigvis ikke noget billedepoliti, der bestemmer, hvad der bliver lagt op på hjemmesiden. Det er op til folks egen selvcensur, og det gælder jo ikke kun ICM, men også de andre billeder, der lægges op på siden.

0
    profilbillede
    Kim Øllgaard
    Deltager

Jeg kan godt regne ud, at jeg ikke ser alle de billeder, folk tager, men jeg undrer mig stadig over det, der bliver lagt op. Jeg ved at smag og behag er forskellig, og man har forskellige kriterier for, hvad man synes vil være interesssant for andre at se. Og jeg kan jo bare lade være at gå ind på ICM billederne, for dybest set betragter jeg det som noget fortænkt selvrealisering, når man læser nogle af begrundelserne for billederne.

0
    profilbillede
    Vinni Bruhn
    Deltager

Kim, hvis det er billederne fra ICM workshoppen du hentyder til, så kan jeg kun sige at det – for mit vedkommende – er langt fra alle billeder som bliver lagt op 🙂

Indtil nu har jeg lavet 2 opslag med billeder, som jeg selv er tilfreds med.. alle de (200-300) andre, som er taget i denne forbindelse kommer ikke længere end til min computer, så der er helt klart lavet en udvælgelse.

Det er jo heldigvis sådan at vi som medlemmer selv kan bestemme hvad vi vil lægge op, og som beskuer kan vi også selv bestemme hvad vi gider at se nærmere på.

Der er masser af billeder på NFD’s hjemmeside, som jeg ikke synes er særlig interessante, men det betyder jo ikke at andre (inkl. fotografen som har taget billederne) deler min mening.

Vi er heldigvis forskellige, og hvis du ikke synes at ICM billederne er interessante, så spring dem over – som jeg også springer en helt del billeder over, som imø er  uinteressante.

Du slipper for at se mit workshopbillede fra i dag, for det inkluderer en hest og det er jo forbudt i NFD …. 🙂

• Dette svar blev ændret 3 uger, 5 dage siden af Vinni BruhnVinni Bruhn.
    +3

@Kim. Jeg er bange for at jeg er ansvarlig for iCM billederne. Jeg har jo lagt et indlæg op, hvor man kunne tilmelde sig en gratis 5 dages online workshop. Workshop – at lære nyt og blive inspireret af en gruppe af internationale fotografer – og så endda gratis. Det er ikke hver dag man får sådan et tilbud, så jeg syntes jeg ville være flink, og dele muligheden med mine fotovenner herinde. jeg tænkte at det kunne give andre lyst til at se ud over Danmarks grænser, og se hvad der sker internationalt med naturfoto.

Jeg kan forstå at du ikke kan lide ICM, og det er helt ok. Men at ønske at vore naturfotobilleder skal cencurerers så det passer ind i din smag, det er ikke ok. Det ville være dræbende for al udvikling. Der er tidligere både nationalt og internationalt gjort forsøg på at bestemme hvad der er god kunst – og hvad der må produceres og vises – og hvad der ikke er god kunst – For det er jo det, det er – naturfoto er kunst – altså med mindre man blot ønsker at vise et artbillede, og det er jo også helt ok og en genre for sig. Men der findes flere måder at gengive det vi ser, føler og oplever. 

Vinni og jeg har tidligere på året forsøgt at sætte gang i et fællesskab herinde med forskellige fototemaer. Vi starter op igen til efteråret – håber du har lyst til at være med – til gensidig inspiration, glæde og fællesskab 🙂

+3
    profilbillede
    Thomas Olsen
    Deltager

Det er altid sjovt når “smagsdommeren” kommer på banen – for så bliver denne selv tjekket ud – for hvordan ser det rigtige naturfotografi ud i dennes øjne og hvilke billeder pryder profilen – og her må jeg så bare konstatere at posen ikke ligefrem er blevet rystet … Og at jeg ikke magtede at se dem alle sammen. 

+1
    profilbillede
    Kim Øllgaard
    Deltager

Dorthe. Jeg prøver ikke at censurere noget. Jeg giver udtryk for min mening om billeder, som for mig at se i mange tilfælde fuldstændig mangler interessecentrum eller genkendelige naturelementer. Jeg ved godt, at man skal helst kun komme med rosende kommentarer om folks billeder, og jeg går heller ikke ind og kritiserer enkelte fotos eller fotografer. Jeg synes bare, man skal overveje, hvor interessante ens billeder vil være for andre.

0
    profilbillede
    Kim Øllgaard
    Deltager

Jeg har ikke noget imod ICM som koncept. Jeg har selv i tidens !øb lavet den slags billeder. Dengang hed det bare ikke ICM. Da var det noget man læste om i fotolitteraturen, at man kunne prøve at bevæge kameraet under eksponeringen. Jeg har tidligere lavet nogle billeder, som jeg selv synes er vellykkede. Men min forventning til et billede er, at der er et interessecentrum, som kan fange betragteren, noget delvist genkendeligt, so man kan forholde sig til. Jeg kan illustrere, hvad jeg mener med to kunstneres tilgang til maleriet. Asger Jorns abstrakte billede er for mig mørke og kedelige uden genkendelige objekter og derfor bryder jeg mig ikke om dem. Picassos abstrakte billeder er lyse og åbne med løsrevne objekter, som man kan genkende og forholde sig til. De behøver ingen titel eller forklaring for at virke. Hvis man er nødt til at fortælle “at jeg dyrker ICM og dette er en ribsbusk, hvor jeg bevæger kameraet” så synes jeg, billedet er mislykket. Billedet skal virke i sig selv. Det mit første indlæg gik på, var bare at opfordre folk til selvkritik, ikke at andre skal censurere deres billeder. Vi har formanden til at gå ind engang imellem og fortælle folk, hvis han synes deres billeder er uskarpe – det må være nok.

0

Kim. Du bliver nødt til at forstå, at det du finder interessant, det er der mange andre fotografer der ikke finder interessant. På samme måde er det med mine billeder. Jeg ved godt at mine billeder henvender sig til et smalt publikum – jeg tager ikke mine billeder for at få likes – jeg tager mine billeder fordi jeg ikke kan andet – det er sådant der ser ud inde i mit hovede, og jeg har fuld forståelse for, at det ikke er alle der synes om dem.

Diskusionen her er ganske relevant for NFD. Hvad er naturfoto? Er der plads til fornyelse og anderledes tænkende? Skal vi gå ud hver sommer og dokumentere at nu er stæren kommet, og her sidder blåmejsen, med billeder taget midt på dagen der til forveksling ligner dem vi tog sidste år, og året inden, og året før det? Eller skal vi prøve at stræbe efter at fange stæren i et gyldent morgenlys og blåmejsen i den blå time? Og måske gå et skridt videre og lave panorering af rådyret og måske endda s/h billeder hvor det domuntariske forsvinder og kun følelsen er tilbage? 

Terje Hellsø gjorde desværre en stor fejl da han manipulerede et af sine billeder, men manden er en genial fotograf. Hvis man ser hans bog “Min plats i ljuset” så bliver man blæst bagover af hvor smukt og intenst naturfotografi kan være. F.eks. Erik Malm, Jan van der Greef arbejder meget med ICM, og Mats Andersson er vel en af de største s/h naturfotografer. Jeg kan kun anbefale at google, og måske endda købe et par bøger til inspiration.

Måske skal vi sætte gang i diskussioner om internationale fotografers billeder, hvad tiltaler os, hvad kan vi ikke lide, hvad kunne inspirere os? Måske kunne vi i fællesskab udvikle vores fotografi? Hvis det er det vi vil?

Du er meget velkommen til at kontakte mig, hvis du har lyst til at tage snakken videre. Selvom jeg bor i Sverige så har jeg dansk mobil 22 51 70 91

0

Kim jeg nåede ikke at se dit seneste indlæg før jeg postede mit. Det er ok at du ikke synes om Asger Jorn. Hvad enten du kan lide dem eller ej, så sælges de til astronomiske beløb på det internationale marked. Er det fordi der er en masse mennesker der ikke har forstået hvad et godt billede er? Personligt synes jeg Jorn er genial, jeg har rejst helt fra København til Silkeborg bare for at besøge museet.

Tro mig, der er allerede udøvet selvkritik når mine billeder bliver lagt op. At du ikke kan lide dem, og finder dem uinteresante, det er ok for mig.

At være med i en forening er for mig, fordi jeg vil fællesskabet. Det er ikke ensbetydende med, at vi alle skal tænke på samme måde.

0
    profilbillede
    Kim Øllgaard
    Deltager

Læser I slet ikke, hvad jeg skriver? Jeg prøver ikke at ændre jeres billeder eller jeres tilgang til fotografi. Jeg har bare skrevet, at for mig virker det som om, der ikke er udøvet selvkritik inden offentliggørelse. Hvorfor det skal medføre beskyldninger om censur og andre småperfide kommentarer, forstår jeg ikke. Hvis I har udøvet selvkritik inden offentliggørelse, behøver I jo ikke at føle jer ramt på nogen måde. Så står I inde for de billeder, og så er den ikke længere. Men jeg kan forstå, at debat om et emne ikke er velset, med mindre man melder sig ind i en roseklub. Og forøvrigt har jeg ikke nævnt navne eller personer eller specifikke billeder, jeg har udtalt mig generelt om et emne. Men jeg lukker her, for jeg kan forstå, at debat ikke er velset. Det kan den jo ikke være, når man fordrejer det, der bliver skrevet, for at have et angrebspunkt.  Ps. Hvad angår Jorn, så synes jeg stadig, at hans billeder er kedelige, selv om man på parnasset har en anden mening og selv om en flok rige svin har råd til at betale svimlende priser for hans billeder.

0

Jeg synes det er dejligt at nogle kreative/nysgerrige NFD’ere udfordrer mit øje/sind ved at lave temaer og uploade billeder jeg ikke umiddelbart forstår. 

Smag og behag er forskelligt, og hurra for det. Men hvis man lukker øjnene/sindet for nye impulser bliver man aldrig klogere.

+4

Godt med lidt meningsudveksling, jeg blev selv inspiret af Erik Malm for et års tid siden, har prøvet mange tekniker, har lagt nogle billeder på siden, og fået brugbare tilbage meldinger, som jeg har arbejde videre med. For mig har Dorte og Vinnes intiativ givet mig mange gode timer i vinter, fotografisk var jeg gået lidt i stå. Kan godt lide når kommentarerne ikke er bare skulderklap.

Helt ærligt synes jeg kvaliteten af billeder på siden er højet det sidste årstid, så det er svært at leve op til. Der er noget at stræbe efter. Hurra for det.

+1
    profilbillede
    Vinni Bruhn
    Deltager

Tak Henrik og Jette fordi I ser positivt på vores ideer.
    Det er skønt at læse at du, Jette, har fået noget godt ud af udfordringerne.. 🙂

0
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.