Home Fora NFD-forummet Når Kronhjortene brøler

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Emne: Når Kronhjortene brøler

profilbillede
    Vinni Bruhn
    Deltager

Nu er det tid for Kronhjortebrunsten, og om lidt så vælter det ind med billeder af brølene hjorte 😉

Jeg kunne godt tænke mig at høre om det bare er mig (og C. Siems 🙂 ) som synes det ødelægger billederne hvis man skærer “fødderne” af dyrene. For selvom dyret står i højt græs, så har den da stadig fødder dernede et sted.

Jeg ved godt nogen synes det er noget pjat at hænge sig i sådan en bagatel, men jeg synes altså det betyder noget for billederne om der er fødder med eller ej  🙂

Måske tænker man ikke over det når man beskærer billederne, og så er det måske rart at blive gjort opmærksom på at nogen (altså mig og Siems) sidder og har lyst til at kommentere det ved hvert eneste billede med dyr uden fødder, så man kan komme os i forkøbet.

Måske synes man at vi er nogle botnakker, og at det ikke betyder en hujende …. om der er hele eller halve ben på dyrene,men ligesom man ikke skærer fødderne af et menneske når man tager billeder af personer, så synes jeg også man skal tænke over om dyrene ikke må få lov at beholde det der giver dem muligheden for at bevæge sig derude i verden 😉
    Alternativt, så beskære langt højere oppe på dyret…

Dette var bare et oplæg til en snak om beskæringer …  😉

0

Vinnie du ved godt at krondyr ikke har fødder, de har klove 🙂

Angående beskæring af billeder, så er der så mange retnings linier omkring det emne, at jeg syntes beskæring er en personlig sag. Man er jo ikke ens hvad det angår, jeg kan syntes noget og andre syntes noget andet, men da det er fotografens billede, mener jeg han har ret til at beskære som han/hun syntes. Det kommer også lidt an på oplevelsen, med det der sker på billedet. 

Bare min mening 🙂

0
    profilbillede
    Jens Jakobsson
    Deltager

Jeg er enig i, at beskæring er super vigtigt for et billede. Beskæring kan ødelægge et godt billede eller den kan gøre et middelmådigt billede super spændende. Jeg bruger selv meget tid på at teste forskellige beskæringer. Nogen gange kan det ende med, at en utraditionel beskæring gør billedet til noget særligt. Jeg tror det vigtigste er, at man tænker rigtig meget over sin beskæring, også med henblik på ballance i billedet. I den forgangne uge havde jeg netop en kronhjort som jeg ikke var særlig tilfreds med, men da jeg skar hele bagenden af blev det fornuftigt. Den havde dog stadig fødder 😉

2+
    profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Jamen, som det fremgår, så er Vinni og jeg helt enige her 🙂 
    Alle må gøre, lige hvad de vil, men vi andre må også tænke, hvad vi vil…..  
    Hvis man ofte beskærer, så der ikke er plads til fødderne (kald dem hvad du vil…), så er det efter min mening sjusk, fordi man ikke flytter sit fokuspunkt højere op. Det sker selvfølgelig også for mig i kampens hede – og enten så kasserer jeg billedet, eller finder en alternativ beskæring………

1+
    profilbillede
    Carl Ammitzbo
    Deltager

Hurrah – et af mine yndlingsemner, hvor det hænder, at jeg er uenig med Vinni og Carsten.

Jeg skærer ofte de usynlige “fødder” af dyrene ved beskæringen men meget sjældent ved optagelsen. Hvis dyret er omgivet af højt græs eller lignende, så indgår det meget sjældent i mine overvejelser, hvor de ikke synlige “fødder” befinder sig, når jeg beskærer. Ofte synes jeg, at billedet er bedst med overskårne usynlige “fødder” og så gør jeg det. Jeg mener, at det i høj grad er et personligt spørgsmål om smag og behag. Synlige “fødder”, synes jeg yderst sjældent, at man skal skære i. 

En ganske berømt naturfotograf, Andy Rouse, som har taget en hel del prisbelønnede billeder ved “Wildlife Photographer of the Year”-fotokonkurrencen, blev for en del år siden netop præmieret i den konkurrence for et nærmest ikonisk billede af en råbuk stående i valmuer. Jeg synes, at det er et yderst vellykket og smukt billede og i min vurdering af det billede, har jeg aldrig overvejet, om råbukkens usynlige klove er skåret af og jeg synes ikke, at billedet ville blive bedre ved at tage mere med for neden.   

Hmm – jeg prøvede at indsætte et link til det pågældende billede, men jeg kan ikke se linket – hmm!!??  

1+
    profilbillede
    Vinni Bruhn
    Deltager

Hvis det er dette her billede Carl, så er det jo også taget så det ikke kun er “fødderne” den mister, og så er det imø helt ok 😉

https://www.andyrouse.co.uk/products/145/i/cover.jpg

0
    profilbillede
    Carl Ammitzbo
    Deltager

Det var lige præcis det fantastiske foto, jeg tænkte på 🙂

0
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.