Home Fora NFD-forummet Når motivationen er væk

Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)

Emne: Når motivationen er væk

profilbillede
    Kurt Stæhr
    Deltager

Måden at finde motivation på kunne for eksempel vær At lave et 365 dages projekt, hvor man skal tage et billede hver dag (i stil med det Carsten er inde på)

jeg har prøvet det for et par år siden og det er faktisk meget inspirerende, at tvinge sig selv til at fine nye motiver hver dag. Jeg brugte det faktisk som en form for dagbog, tog feks. et billede af “min parkeringsbøde” som p-vagten lige havde været venlig at placere på min forrude, eller en anden dag tog et billede af den første Anemone, eller vasketøjet som en stær lige havde ramt med en ordentlig klat osv. Ganske banale motiver, men meget inspirerende måde at finde nye dagligdags motiver på.

Vores problem” er måske også, at mange af os er perfektionister og vi efterstræber det perfekte naturfoto. Vi er så vant til at blive bombarderet med helt fantastiske naturfotos, både i fjernsynet og på nettet.  Vi stræber så efter at kunne gøre lige så godt eller måske endnu bedre.

Hvis man vil tage de pessimistiske briller på – ja så kan man vel sige, at alle billeder er taget af andre før, og så kan vi lige så godt stoppe vores fotografering.

Men man kunne jo også sige til sig selv – du må prøve at se, om du kan gengive motiverne på en måde, som ingen har gengivet dem før. En svær og næsten umulig øvelse, men det er det, der holder motivationen i gang, skulle jeg mene.

En mulighed er også at prøve at lave benspændsfotografering. Jeg prøver nu for tiden, for det meste, kun at tage et kamera med, ud i naturen, med fast brændvidde (35mm). Jeg ved selvfølgelig godt, at det begrænser motivvalgene, men ellers giver det en helt anden form for afslappende fotografering, og du kan alene koncentrere dig om at “finde motiver” og du slipper for at tænke på hvilke objektiver, du skal have med og hvad du skal sætte på kameraet. 

1+
    profilbillede
    Vinni Bruhn
    Deltager

Takker for input Kurt 😉

Et billede om dagen har jeg prøvet og det kan jeg slet ikke håndtere.
    Bliver bare stresset af det ;o)

0

Kære Vinni pak du kameraet væk for en stund, find kikkerten og de gode sko frem og så gå nogle lange ture. Få øje på detaljerne i alt der er der ude, så skal lysten nok komme tilbage i et nyt perspektiv, med nye ideer inde for det fotografiske.

Husk at nyd tiden uden kamera 😊

0
Viser 3 indlæg - 16 til 18 (af 18 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.