Home Fora Snak om udstyr Ny skærm

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)

Emne: Ny skærm

profilbillede
    Mads Hagen
    Deltager

Jeg leder med lys og lygte efter en ny skærm til at redigere billeder på og ville lige høre lidt hvad i har derude at redigere på. Jeg printer rigtig meget for tiden både til mig selv og til kunder, så mit største krav til en skærm vil være farveægthed fra skærm til print. Jeg har hertil også en spiderlink kalibreringsenhed til kalibrering.
    Jeg har selv lidt kigget på en eizo 27″ coloredge cs 2731, som står til 6500,- uden moms og jeg vil helst ikke over de 8-9 tusinde uden moms hvis jeg kan undgå det.
    Men har virkelig ikke meget erfaring på lige den front da det er første gang at jeg køber en skærm udelukkende til billedebehandling. Så derfor vil jeg gerne høre om i har nogle anbefalinger og råd på området:)

0

Hej Mads – jeg har for to måneder siden købt en ny skærm, som er udviklet specielt til redigering af foto. Efter læsning af diverse test på nettet valgte jeg en BenQ SW2700 PT. Den er jeg super glad for. Jeg var meget i tvivl om jeg skulle vælge en 4K skærm. Men det fravalgte jeg og det har jeg ikke fortrudt. Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at sende mig en mail: cahoje@mail.dk

https://www.benq.eu/en-eu/monitor/photographer/sw2700pt.html

https://www.proshop.dk/Skaerm/BenQ-27-Skaerm-SW2700PT-Sort-5-ms/2525836

0

Hej Mads

Prøv at kigge på Grafisk Handels hjemmeside også – her er ret godt stof omkring hver enkelt skærm. Håber du kommer godt i mål.

0

Hej Mads

Hvis der skal redigeres seriøst skal du have en grafisk skærm, og hvis der også skal farver på skal du have en der også kan vise alle farverne.
    Jeg kan anbefale den her https://goecker.dk/webshop/eizo-24-coloredge-cs2410-bk-cs2410-bk.aspx
    Den er rigtig god.
    Du kan også nøjes med en grafik skærm Eizo Flexscan det er samme panel men ikke samme elektronik og samme opsætning, men prisen er så også ca det halve.

24″ er uden for høj opløsning er den rigtige størrelse 1200 x 1920, da du skal kunne se pixels når du tilfører skarphed i 100% det kan man ikke på højopløselige skærme.

Men en redigerings skærm kræver mere end skærmen, du skal også have den kalibreret der hvor den skal stå, så du skal have datacolor spider eller tilsvarende.
    Og der skal kalibreres med jævne mellemrum, skærmen ændrer sig over tid.
    Og så skal belysningen være konstant og dæmpet med den rigtige farvetemperatur, altså et sted hvor der ikke kommer skiftende lys ind af vinduet.
    Og så skal lokalet være i  neutrale farver, der ikke reflektere lys, neutral grå matte farver er bedst, det gælder forøvrigt også manden bag skærmen, hvis man har farverig skjorte på påvirker det farvebalancen når du redigerer.

0
    profilbillede
    Jan Munkholm
    Deltager

Hej Henry!

Det lyder mægtig spændende, det du siger om at tilføre skarphed. Jeg har altid troet, at man skulle gå efter en opløsning så høj, som man nu havde råd til, for at få så flot et billede som muligt. 

Kunne du fortælle lidt mere om, hvordan du tilføjer skarphed på de enkelte pixels?

Hilsen Jan Munkholm

0

Hej Jan

Man tilfører jo skarphed ved fotoredigerings sw skarpheds værktøj.

Det traditionelle er “unsharpen mask” i f.eks. fotoshop også kaldes USM 
    Den har en skyder for mængde, en skyder for radius i pixel, en skyder for treshold.

Det den gør er at den laver overgange skarpere, med radius vælger du hvor mange pixel du vil arbejde over, typisk omkring 1 pixel, og med treshold vælger du hvor små forskelle den skal reagere på.

Men en forudsætning for et godt resultat er at du kan se hvad du gør, billedredigering er jo grafisk håndværk.
    Derfor gør man det altid med billedet vist i 100% opløsning på skærmen.
    Det gør man for at kunne skimte de overgange man vil gøre noget ved, som er omkring 1 pixel.
    Men det kan man jo kun hvis skærmens opløsning ikke er højere end du kan se enkelte pixel.
    Så på en bærbar skærm der typisk er 14″ med normal opløsning vil det flyde sammen med mindre du har et meget skarpt syn.
    Det samme sker med en 24″ eller 27″ skærm med høj opløsning.

En 24″ skærm til redigering har derfor normalt en opløsning på kun 1920 x 1200, da det giver et begrænset antal pixel pr. millimeter som med et normalt læse syn gør det muligt at se og styre skarpheden ved billede redigering:

Redigerings skærme findes også i større størelser og højere opløsning , men de bruges normal mest til at vise resultater til kunder, da store skærme ser imponerende ud, og den høje opløsning skjuler eventuelle småfejl.
    Men de er af samme grund mindre egent til redigerings arbejde. 

0
    profilbillede
    Jan Munkholm
    Deltager

Hej Henry!

Tak fordi du gider at prøve at gøre mig/os klogere. Meeen jeg synes stadig det er svært.

Nu bruger jeg ikke Photoshop til almindelig fotoredigering, men Capture One. Men det er jo de samme tre skydere, der er i spil: ‘Amount’, ‘Radius’ og ‘Threshold’. Min skærm er heller ikke på 1920 x 1200, men jeg kan stille den ned til 2048 x 1152, hvilket jo er tæt på. Om det så giver det samme, ved jeg ikke. Men jeg skal faktisk op på 200%, for at se hvad der sker på pixelniveau og selv her, har jeg problemer med at SE, hvad der giver det skarpeste billede. Jeg forfalder så til at bruge min ‘finger-spitz-gefühl’ og så skyde skyderen først til den ene side til den er gal og så til den anden side til den er gal og så placere mig midt imellem. Men så har jeg jo ikke SET mig frem til den rigtige placering. Det er HER jeg synes det er svært. Men jeg er jo heller ikke uddannet grafiker og mine øjne er jo heller ikke, hvad de har været. 

Skal man prøve at lave de takkede overgange utakkede eller hvad skal man?

Hilsen Jan

0

Hej Jan
    Du skal bruge den opløsning skærmen er født med, alt andet er noget med at interpolere og det hjælper dig ikke.
    Derfor hjælper det heller ikke at køre 200%
    Måske kan man på en skærm med for stor opløsning til at pixel kan ses i 100% bruge et par for stærke briller eller en loop lige som man gjorde på dias og negativer i gamle dage.
    Hvis du har en skærm hvor du kan se tingene er du ikke i tvivl om hvornår du har lagt nok skarphed på, det kan nemt blive for meget.
    Hilsen fra Henry

0
    profilbillede
    Jan Munkholm
    Deltager

Ok! Tak skal du have Henry. 

Hilsen Jan

0
    profilbillede
    Bjarne Nybo
    Deltager

For god 14 dage siden købte jeg mig den første rigtige gode skærm.Valget fald på denne: https://www.grafisk-handel.dk/shop/eizo-coloredge-cg247-bk-4796p.html Den er imø helt fantastisk, og jeg fortryder, at jeg ikke har købt den for lang tid siden.Skriv databladet ud og se specifikationer. kærmen har indbygget kalibrator og min første kalibrering kan tillige ses vedhæftet. Kalibrering rapportJeg vil kalibrerer skærmen en gang om måneden.

0
    profilbillede
    Jan Munkholm
    Deltager

Jeg har ligeledes købt en Eizo skærm, men nummeret billigere end Bjarnes. Den har ikke indbygget kalibrator. Den skal købes særskilt. Jeg var på et tidspunkt på kursus inde hos legendariske Buchmann hos Goecker og han syntes, at det var smartest med en løs kalibrator, da man jo så også kunne anvende den på andre skærme. Men har man ikke andre skærme, kan det jo være ligegyldigt. 

Men Henry! Du havde selvfølgelig ret. Nu kan jeg se, hvad jeg laver når jeg lægger skarphed på billedet og det betyder, at jeg kan lægge betydeligt mere skarphed på. Jeg har prøvet at arbejde igen med nogle af de billeder, jeg havde lagt skarphed på på min 27” højopløsnings Apple skærm. Nu kan jeg lægge ca. dobbelt så meget skarphed på og justere den via “radius” og “pixel”. Det har betydet at billederne ikke blot blev lidt skarpere, men markant skarpere.

2+

Jeg er glad for at kunne bidrage med noget der kan bruges.
    Med billeder er det en god ting at kunne se hvad man laver 🙂

0
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.