Home Fora NFD-forummet Skal vi ikke prøve at give den en skalle?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Emne: Skal vi ikke prøve at give den en skalle?

profilbillede
    Vinni Bruhn
    Deltager

Nu kommer den mørke tid, hvor vi har mange indetimer til rådighed. Derfor er det også blevet tid til at vi skal hygge os med at se billeder, og komme med gode og konstruktive kommentarer til hinandens arbejde.

Skal vi ikke prøve at få lidt gang i kommentarerne på hjemmesiden, og hjælpe os selv, og hinanden til at blive bedre, både som fotografer og som billedkiggere?

Man bliver faktisk selv en bedre fotograf, hvis man giver sig tid til at se på, og tage stilling til andres billeder.

Derfor en opfordring herfra. Smut ind på fotovæggen, og brug lidt tid på at se på, og vurdere de billeder der ligger derinde.Klik billederne op i stort. Tænk over hvad du ser, og hvad du tænker, og kom så med gode og konstruktive kommentarer til billederne 🙂

Og til jer, som får kommentarer, husk at modtage dem med åbent sind. Vi behøver ikke være enige, for at kunne lære af  hvad andre tænker om vores billeder 🙂

profilbillede
    Erik Agertoft
    Deltager

Det er bare et rigtig godt forslag.

Jeg har været medlem et par år og har lige fra starten undret mig over, så lidt konstruktiv kritik og dialog, der er om de enkelte billeder på Fotovæggen.

Jeg er ikke selv for god til at give konstruktiv feedback. Det vil jeg prøve på fremover, men det er jo lidt af en balancegang. Janteloven truer 🙁

Jeg kan se, der er nogle, der kommenterer andres billeder konstruktivt og jeg har selv modtaget kommentarer til nogle af mine billeder, der har givet mig noget at tænke på.

Måske burde de fotografer, der uploader billeder til Fotovæggen, selv skrive lidt om, hvad de synes, der er godt ved deres billeder eller hvad de kunne tænke sig kommentarer om. Så åbner de selv ballet og gør det lettere for andre at komme ud af busken med kommentarer og konstruktiv kritik.

profilbillede
    Vinni Bruhn
    Deltager

Super Erik 😉

Man skal ikke være bange for at give kommentarer.
    Så længe man husker at gøre det i en ordentlig tone, og med respekt for den som har taget billedet, så burde det aldrig blive opfattet som noget negativt.
    Og det er jo i øvrigt også sådan, at vi har forskellige syn på billeder, så der er aldrig en facitliste til et billede.
    Vi giver kommentarer og ikke kritik!!

Vi har alle vores små kæpheste, og det er de kæpheste, som kan hjælpe med til at gøre andre fotografer opmærksomme på de små ting i billederne som generer nogle af os..
    Når man bliver opmærksom på den slags små ting, så bliver man også bedre til at analysere sine egne billeder, og måske beskære en anelse anderledes så billederne går fra at være gode til at være perfekte 😉

Under alle omstændigheder, så er det sundt for en fotograf at give sig tid til at nærstudere andre fotografers billeder, så sæt i gang 😉

profilbillede
    Jan Munkholm
    Deltager

Jeg synes det er en mægtig god idé at starte den her snak. Der er så forfærdelig meget man kan blive klogere på omkring billeder hvis man snakker om dem. Jeg synes der i de sidste par år i NFD har været forskellige opbrud i forbindelse med det klassiske naturfoto. Ikke dermed sagt at det klassiske naturfoto ikke er godt eller spændende, men det bliver kun endnu mere spændende og endnu mere interessant, hvis det kan varieres på forskellige måder. Det kan give nye måder at se på naturen på, nye måder at opleve på. Det bliver vi kun rigere af.

Men Erik har da ret, når han siger at Janteloven truer. Derfor er det vigtigt, som Vinni siger, at vi tlstræber en god, solidarisk tone når vi snakker om hinandens billeder. Men det synes jeg nu ikke vi er så dårlige til. Så jeg håber også at der er flere der begynder at kommentere på billederne så vi kan blive dygtigere og bedre til at udtrykke lige netop det, vi gerne vil udtrykke med vores billeder. 

profilbillede
    Carl Ammitzbo
    Deltager

Rigtig god idé 🙂

profilbillede
    Kurt Stæhr
    Deltager

Jeg er fuldstændig enig. Lad os få lidt mere konstruktiv kritik. Jeg synes tit vi måske nok er for “gode” ved hinanden, men det er måske fordi vi ikke alle kender hinanden personligt.

Det vi lærer af, er ikke en kort kritik, med ord som “godt skud”, “fantastisk”  osv. , men gerne en mere uddybende konstruktiv kritik. Jeg synes godt vi må være lidt hårdere ved hinanden i en, som andre i dette indlæg skriver, god solidarisk tone. 

Og så så jeg gerne, at der i hele taget var flere medlemmer som uploader og kritiserer billeder. 

profilbillede
    Frede Mørch
    Deltager

Jeg er ganske enig – mere, konstruktiv, kritik ville være fint!

Jeg tror dog at problemet med manglende motivation til at kommentere vil blive minimeret, når den just vedtagne tekniske opgradering af kommetar-aktiviteter bliver implementeret, så alle der har bidraget i en tråd får en mail-advís når der er kommet et nyt indlæg i den.

I dag sker det alt for tit, at spirende dialogtråde tørrer ud, formodentligt fordi deltagerne ikke får besked om at der fx. er svaret på noget man har skrevet – medmindre altså man selv er ophav til det foto der har affødt kommentarer.

Det vil nok også animere til mere aktiv dialog, hvis det atter bliver muligt at lægge nye fotos op i dialogtråde; fx. tekniske diskussioner bliver ofte mere meningsfulde, hvis man kan lægge nye fotos op i tråden, med ændringer affødt af kommentarer.

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Ja, vi krydser fingre – disse ting er planlagt til tirsdag af vores Webmand!

Fint initiativ 🙂 og som Erik skriver, er det en god ide selv lige, at kommentere sit billede, og måske fortælle lidt om de overvejelser man har haft til sit motiv. Vi kan alle blive bedre, både ved kritik af egne billeder, men også ved at se andres billeder og give kritik. Ofte vil man selv syntes billedet er færdigt, så derfor kan kritik konstruktiv eller ej opfattes som en negativ kritik. Derfor syntes jeg der skal være nogle spilleregler for, hvordan det gribes an. Er man lidt ny i fotografiets verden vil det ofte være det tekniske, der kan være problemer med, ligesom komposition af billedet skal læres (og måske senere bruges kreativt ). At hjælpe til at finde den enkelte/stramme historie i billedet vil også være en god hjælp, og noget vi alle skal tænke over, når vi vurderer et billede. Når ingen af os skriver mere end “flot billede”, “flot landskab” eller “smukke farver” er det nok også, fordi det ikke er en let diciplin. Jeg har siddet i et større forum i Hässleholm hos Fotonatura, hvor ca 200 mennesker deltog. Temaet var, hvordan giver vi hinandens billeder konstruktiv kritik, og jeg oplevede ikke her, at folk stod i kø for at give sit besyv med. Det skulle ligesom guides igennem og lidt hives ud af folk, hvilket jo vidner om, hvor svær en diciplin det er. Men som Vinni skriver til at starte med, vil det være enormt lærigt begge veje, sådan at den der giver kritik også vokser af det, som fotograf. Jeg vil også blive bedre til at skrive lidt mere end bare “flot billede” 🙂 

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.