Home Fora Forslag og ideer Størrelse på fotos til Fotovæg og Profilvæg

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Emne: Størrelse på fotos til Fotovæg og Profilvæg

profilbillede
    Ib Fagerlund
    Keymaster

På opfordring, har jeg skrevet en lille vejledning, til at færdiggøre fotos, i den korrekte størrelse, til vores hjemmeside.
    Jeg smider den lige ind her, og kommentarer er yderst velkomne, inden det endelige dokument lægges ind.
    F.eks. harjeg ikke skrevet noget om “Save for web”, så hvis nogen har lyst og synes det er relevant, så gå bare i gang 😉

————————————————————

Størrelse på fotos til Fotovæg og Profilvæg

Hjemmesiden understøtter fotos op til 1920 pixels i enten højde eller bredde. Da de fleste medlemmer ser hjemmesiden på en skærm som ikke kan vise så store billeder, anbefales det at holde sig til maks. 1600 px i bredden og 950 px i højden, så man ikke skal scrolle, for at se hele billedet. Med den anbefalede størrelse kan hele billedet være i browseren, på en skærm med opløsningen 1920 x 1080/1200, som nok er den mest udbredte standard for tiden.

Hvordan laver jeg så billeder i den anbefalede størrelse?

Lightroom

Export

File Settings: Image Format: JPG, Color Space: sRGB, Limit File Size To: 2000K

Image Sizing: Resize to Fit: Width & Hight, W: 1600, H: 950 (Resolution har ingen betydning her)

Metadata: Include: Alle Metadata (så vises kamera-model, lukkertid, blænde m.m. på hjemmesiden)

Sharpen for: Screen, Standard (hvis du synes det)

Når du har indsat disse værdier, så tryk ”Add” i venstre side, og gem denne opsætning under navnet ”NFD Fotovæg”. Så kan du genbruge den, hver gang du skal lave et JPG-billede til NFDs hjemmeside.

Photoshop

Image/Image SIze

Vær sikker på, at Constrain Aspect Ratio er valgt (kæde-symbol)

Resample skal være valgt (Automatic-metode er som regel fint)

Sæt enhed til Pixels for Width og Hight (Resolution er ligegyldig, i dette tilfælde)

Sæt Width til 1600. Bliver Hight så større end 950, sættes denne til 950, og Width bliver automatisk reguleret til den korrekte værdi (mindre end 1600).

Edit/Convert to profile – Profile: Adobe sRGB… (dette for at konvertere billedet til det farverum som en web-browser forstår)

File/Save As, Filetype: JPG, Filnavn: vælg selv. Quality: 9 er som regel et godt kompromis, hvor kvaliteten er god og størrelsen ikke for stor.

Alternativt kan man bruge:

File/Export/Save for Web, men det bliver det ikke meget lettere af.

1+
    profilbillede
    Jan Munkholm
    Deltager

Kunne du ikke også skrive en vejledning til dem der bruger Capture One?

0
    profilbillede
    Ib Fagerlund
    Keymaster

Det har jeg ikke forstand på, men måske en anden kunne overtales? 

0
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.