Home Fora NFD-forummet Tyverier, forsikringer – tips og gode idéer

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Emne: Tyverier, forsikringer – tips og gode idéer

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

I forlængelse af den mail jeg har udsendt vedrørende tyverier fra (fugle)fotografer, opretter jeg denne post her i Forum.  
    Flere har skrevet til mig med idéer og forslag. 
    De bør samles her i Forum, så kan man altid finde dem igen, hvis det skulle blive aktuelt.

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Fra Niels Helmø:

Jeg bor i en Nordsjællandsk kommune med rekord i indbrud, så det har været et fokusområde for mig i en del år at sikre huset. Jeg har derfor skrevet nogle råd til den grundejerforening jeg bor i. De er generelle og ikke specielt fokuseret på fotoudstyr og den situation at en del tyverier mod fotografer er begået mens beboeren har været hjemme. Men derfor kan man jo godt have glæde af dem. (Da jeg ikke kan se at jeg kan vedhæfte en fil, får I her hele teksten):

Forebyg indbrud

At dømme efter avisskriverier kunne mange indbrud og tyverier måske have været undgået, hvis man blot havde taget de mest simple forholdsregler. Dette er nogle simple råd, som er nemme at følge og nogle ting man kan gøre, hvis man er til gør det selv. Men vær klar over, at uanset hvad man gør, kan man altid risikere indbrud, men man kan mindske risikoen.

Nabohjælp

En opmærksom nabo er en af de bedste forebyggelsesmetoder. Nabohjælp kan ske både via det officielle system http://www.nabohjælp.dk eller ved at man simpelthen laver gensidige aftaler med naboerne. Det er lidt et temperamentsspørgsmål.

Beboet/ikke beboet

Nabohjælp kan også være, at naboen gør huset ”beboet” ved at rulle gardiner for og fra aften og morgen og flytte ting rundt i haven samt sørge for, at der ikke er blomsterkrukker, der står i lang tid med udgåede blomster og signalerer ubeboet. Og så kan det være en god ting at have radioen kørende for at signalere, at der kan være nogen hjemme.

Er der ingen bil i carporten i lang tid, signalerer det, at man ikke er hjemme. Få naboen til at parkere i carporten. En parkeret bil på vejen med meget snavset forrude indikerer også, at den ikke har været ude at køre i lang tid.

Få naboen til at tømme postkassen og komme affald i skraldespanden.

Alarmer

Alarm kan fungere på mange måder, og det er klogest at rådføre sig med et alarmfirma. Man skal være klar over, at det kan være en forholdsvis dyr løsning, men den sender et signal, som måske får tyven til at vælge et andet sted at bryde ind.

Tænd/sluk-ure og bevægelsesfølere

Det er en god ting at lade lyset i huset tænde ved hjælp af tænd/sluk-ure og montere bevægelsesfølere, der tænder lyset udenfor.

Sikring af døre

Låse på yderdøre skal kunne låses indefra med nøgle og ikke kunne åbnes med en vrider.

Mange anbefaler, at man skal have to låse på yderdøre. Hvis man kun har en lås, skal den som minimum være en stanglås med tre låserigler. Så er den ikke så let at bryde op med et koben.

Sikring af vinduer

Hvis man vil have vinduet stående på klem for udluftning, skal man bruge ”kroge” som ikke kan haspes af udefra. Der findes også særlige vindueslåse til montering på karmen.

Hvis der er vinduer, man aldrig åbner, hvorfor så ikke sikre dem ved at binde hasperne til med ståltråd. Det er en billig løsning.

Man læser ofte, at tyven har af-listet vinduerne for at tage glasset ud. Nogle vinduesfabrikanter limer ruderne i, så de ikke umiddelbart kan tages ud, men man kan også selv sikre glaslisterne ved enten at sætte envejsskruer i (kærven tillader kun i-skruning) eller man kan benytte torx skruer og blænde torx-hullet med en lille prop (fås i byggemarkeder).

Er der ruder, der er oplagte at smadre for at skabe sig adgang, kan man sikre dem med en polycarbonat plade. Den er klar og kan ikke ses men er forholdsvis dyr.

Nøgler

Lad aldrig nøgler hhv. ekstranøgler til bilen eller huset ligge fremme, ligesom nøglen til værdiskabet skal gemmes godt eller tages med. Lad aldrig nøglen sidde i yderdøren.

Adgang til baghaven

Det er meget almindeligt, at indbrud sker fra baghaven, hvor man kan stå i fred og ro, og hvor der er adgang fra et stisystem. Er det nødvendigt, at der er uhindret adgang til baghaven? Overvej evt. en havelåge med kodelås.

Haveredskaber

Sæt en lås på redskabsskuret så haveredskaberne ikke kan bruges som indbrudsværktøj og lås stigen fast med en kædelås, så den ikke kan bruges til at få adgang til 1. sal.

Værdifuldt indbo

Ofte læser man, at der er stjålet værdifuldt indbo, som nærmest har ligget frit tilgængeligt. Man kan overveje en værdiboks eller et våbenskab, men det er dyre løsninger. Hvis man er væk i længere tid kan man overveje alternative gemmesteder som, køleskab, vaskemaskine eller loftet, men husk at tage det ud inden du vasker.

Få evt. mærket værdifuldt indbo og tag fotos af det til forsikringen.

Videoovervågning

Der findes systemer til indendørs og udendørs videoovervågning. Spørg også her en fagmand.

Hvis man er jæger eller naturfotograf har man måske et vildtkamera. Hvorfor ikke sætte det op i haven, når det ellers ikke bruges. Men husk der er særlig lovgivning om, hvor man må overvåge.

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Fra Bo Bjerre

Jeg har talt med Herning Pengeskabsfabrik. De har en serie skabe, der hedder “GunBox” ( https://www.gunbox.dk/shop-amp-produkter/5-vaabenskabe–/ ) De er ikke afvisende overfor at lave en alternativ indretning med hylder i stedet for en våben-række.

På vores vej bor der mange aktive pensionister, så der normalt een eller flere naboer hjemme. Forhaven er klippet ned i lav højde, og fra haven er der frit indsyn fra flere andre huse.

Bo //

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Fra Vinni Bruhn

Jeg har et våbenskab (Gun boks 10) fra Herning pengeskabsfabrik, og der fulgte hylder med da jeg købte det, så det er ikke noget problem at få det med hylder.

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Her er lidt fra min fællesmail:

Hvad kan vi så gøre?

• Opbevare udstyret i et penge/våbenskab, der er skruet/boltet fast i væg eller gulv
    • Tage pung og nøgler med i soveværelset
    • Sørge for at være ordentligt forsikret – check hvor stor en del af indboet, der må være fotoudstyr (eller ”særligt” indbo) og måske sætte forsikringssummen op
    • Tage billeder af alt udstyr – incl. billeder af serienumre – læg det i en mappe i ”skyen”
    • Lade være med at lave lange lister over udstyret, der ligger offentligt online….
    • På Facebook sørge for at billeder kun vises til ”venner” og ikke offentligt, samt være kritisk med hvem man er ”venner” med. Aner du ikke, hvem det er, så sig nej
    profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Fra Ole Banke

Også jeg har bitre erfaringer med indbrudstyve, om end noget tilbage i tiden. Bor i en gammel lejlighed i København, desværre ikke på fjerde san men i stuen, den værste placering mht indbrud. Gennem tre år i træk havde vi indbrud, hver gang gennem hoveddøren, der oprindelig var af en svag konstruktion: den bestod af to fløje samlet på midten, en rimelig stor fyr kunne presse den op, ved at sætte knæet imod midt på døren! Jeg havde  anskaffet mig en rygsæk – og alt mit fotoudstyr lå samlet i den – den var lige til at løfte op og bære ud. Så da jeg kom hjem en time senere var ALT mit daværende cameraudstyr væk, der var ret bittert. Men der var ret hurtigt trøst, taksatoren fra forsikringen var meget forstående, så jeg fik et pænt beløb udbetalt, der reelt betød en opdatering af camera og optikker. 

Jeg besluttede ved den lejlighed aldrig mere at have alt udstyr samlet på et sted, siden har det været spredt og skjult over hele lejligheden og mine rygsække indeholder aldrig nogen form for cameraudstyr hjemme i lejligheden. Vi havde indbrud to gange mere med ca et års mellemrum. Men ved de følgende indbrud mistede jeg ikke cameraudstyr, jeg var begyndt at skjule de enkelte emner hver for sig. Efter vi fik forstærket døren for alvor har vi siden ikke haft indbrud – men måske har der været forsøg, hvem ved? Det skal nævnes at vi er meget påpasselige med altid at lukke vinduer der står åbne, inde vi går ud.

Det er nu 28 år siden jeg mistede alt fotoudstyr!

profilbillede
    Carsten Siems
    Keymaster

Fra Bjarne Nybo   

Når uheldet er ude – forsikringsdækning?

Når uheldet er ude, gælder det om, at have den bedst mulige forsikringsdækning.

Som privat person er det din private indboforsikring der dækker. I den forbindelse skal du være opmærksom på, at indboforsikringen er opdelt i forskellige grupper f.eks. indbo, som dækker bl.a. møbler, tøj, IT-udstyr, fotoudstyr. Gruppen fotoudstyr tæller måske kun 15 % af den samlede indboforsikring. Mange er i disse tilfælde være underforsikret. Endvidere afskriver/nedskriver forsikringsselskabet værdien af nyt udstyr under en tabelform årligt med f.eks. 20%. Så det et godt råd, at kontakte sit forsikringsselskab for få klarlagt sin forsikringsdækning.

Er du selvstændig erhvervsdrivende, kan du tegne en erhvervsforsikring dækkende alt dit fotoudstyr og IT udstyr. Her kan du selv sætte dækningen til et maksimum. Den årlige afskrivningsrate er ikke så hurtig som ved en privatforsikring.

Har du et sommerhus, bør du oplyse det til forsikringsselskabet, således at også denne adresse er dækket ved tyveri.

Ved opbevaring af fotoudstyr i bilen skal du være opmærksom på, at fotoudstyret skal være ude af syne, når du forlader bilen. Så husk, – ingen fotoudstyr på forsædet eller bagsædet.

Man kan også tegne en forsikring på sit udstyr i forbindelse med anskaffelsen. Sælger har ofte en forsikring, som han gerne vil have dig til at købe.

Skal du ud på en længere fotosafari, tegner de fleste nok en rejseforsikring. Tjek også her din dækning af fotoudstyr.

Ovenstående betragtninger vil være forskellige fra forsikringsselskab til forsikringsselskab, så tjek dit forsikringsselskabs betingelser og dækning.

profilbillede
    Bjarne Nybo
    Deltager

Alternativet til et våbenskab kan være et pengeskab.
    De fylder ikke så meget og kan fås til fornuftige priser.
    Pengeskabe kan f.eks. købes hos Lomax og Bauhus m.fl.

Pengeskabende kan også boltes fast i væg eller gulv.

Hej

Et våbenskab uden stiger til våben men med hylder hedder et amunitions skab, og kan købes for ca 5kkr, så hvis man har udstyr for mere end 50kkr er det en rimelig udskrivning til sikring af værdien.
    Forsikringen vil aldrig dække nyprisen, men har en ret stor årlig værdi forringelse,  så ved tyveri skal man ud at finde tilsvarende brugt udstyr, og det giver i sig selv nogel udfordringer inden det er justeret og skudt ind så der kan tages skarpe billeder igen, og man skal leve med udstyr der er slidt af andre.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.