Home Fora Snak om udstyr Udstyr og programmer (NFD Forum)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Emne: Udstyr og programmer (NFD Forum)

Udstyr og programmer (NFD Forum)

Udstyr – hvad bruges og hvorfor
    • Bærbar/Stationær/Workstation
    • Processor/Ram/Grafikkort/HDD
    • Ekstern lagring lokalt/”Cloud”
    • Synkronisering/Backup-rutiner
    • Monitor/hjælpeudstyr
    Programmer – hvad bruges og hvorfor
    • Billedbehandlingspakker
    • Hjælpeprogrammer/Plugins
    • Kommercielle/Open Source
    • Er Adobe “non+ultra”?
    • Data-sikrings-programmer/rutiner
    Mine noter: (placeret på en lokal NAS)
    Her noterer jeg også fremadrettet, hvad jeg synes kunne være emner til erfaringsudveksling blandt NFD’s medlemmer.
    Det kunne så være supplerende punkter, jeg i øjeblikket, ikke lige har tænkt på.

Måske er der andre, der mener det samme?

Kan det nævnte emne struktureres i NFD’s forum, så alle de gode erfaringer ikke “mixes i én stor pærevælling”?

Mv Knud Erik

Uddybende spørgsmål vedr. billedbehandlings-computer:

Har nogen investeret i ny PC/Laptop til billedbehandling, inden for de sidste 6-8 måneder? 
    • Skal det være Ryzen eller Intel-processor – af seneste generationer? 
    • Er mindre end Ryzen-7 eller Intel i7 “for lam” til opgaven? 
    • Er et dedikeret grafikkort (monteret på bundkortet) afgjort vigtig? 
    • Ved “rigtig grafikkort” – hvilke mærker/modeller sigter man efter? (nvidia/radeon/…)
    • Er 32 Gb RAM (64 Gb?) spild af penge? (kun til foto – ikke video)
    • Er der andre “faldgruber”? 
    • Er PC’en at foretrække, når det væsentlige arbejde foregår hjemme? 
    På forhånd tak 
    Knud Erik

Hej Knud

Jeg har ikke fyldest gørende svar på det hele

PC. Jeg mener en bærbar skærm ikke er super og redigerer på – menn man kan jo hjemme koblet en stationær til den bærbare – Her betaler det sig at købe en med god opløsning.

PC: Jeg køre med 16 Ram det funker fint.

PC: Grafikkort er nok ikke store i en bærbar. Jeg har stationær PC hvortil jeg fik isat et 8 GB separat grafikkort. Hvis du på et tidspunkt vil anvende TOPAZ programmer vil du have gavn af det vedr. behandlings hastighed. Gerne med køling med to propeller

PC: Jeg har en Icore5 det funker for mig.

PC:  Ved køb af Stationær få isat seneste udgave af kortlæser – de kan nok knibe med sådanne på sationær – og skal så tilkøbes som ekstern udgave.

PC. DVD drev vil jeg ikke undvære…

NB. Mener ikke ma ser skærmbillede super godt på bærbar over hel billede fladen – man skal ihvertfalde sidde meget nøjaktig for at det lykkedes er mit skøn. Og så er der det med opløsnig….???????

Håber ikke du blev forvirret.. 🙂

Hej 

Jeg bruger en 13″ Mac Book Pro fra 2016. Processor er en dual core I7, 16 gb ram. Det spiller fint. Det indbyggede grafikkort er ikke nok, når jeg bruger Topaz. Det er en evighed om at få tingene gjort. Jeg bruger en ekstern skærm Acer.

Om et år eller 2 vil jeg skifte til en ny mac book pro. Apples nye processorer og grafik skulle være super.

Hej Kurt
    Nej, jeg bliver ikke så let forvirret 🙂
    Du berører nogle vigtige punkter, hvor jeg forsøger at få noget afklaring fra nogen “der ikke bare har læst sig til viden”.

Den bærbare er problematisk, med mindre den bliver meget dyr – især i forhold til en PC med sammen “power”.
    Jeg har en rimelig god “Lenovo Yoga i7” med 8Gb RAM – den, samt skærmen, er OK på farten.

Derhjemme er den koblet op på en BenQ PD3205U – desværre kan Lenovoen ikke udnytte det  fulde potentiale.
    Et luksusproblem, som jeg dog gradvist finder en løsning på 🙂 
    Håndtering af RAW-filer er jo også mere krævende end JPG
     – “hurtig plads” til at arbejde på er også vigtig
     – og kan nok lettest håndteres i en PC.

Jeg noterer mig dine gode råd og overvejelser
    Mange tak
    Knud Erik

Hej Esben

Det lyder som du er fint kørende og jeg er helt med på en Mac Book’s mange fortræffeligheder
    Det er lidt som valget mellem “rød Ferrari” eller “grå Porsche” – jeg er nok mest til Windows PC  🙂

Men …. en vigtig ting du nævner, er grafikkortet.
    Det anede mig, at integrerede grafikkort ikke slår til i længden.
    Flere programmer kommer jo nu også med “KI”, som formentlig også øger kravene til udstyret.

Mange tak for informationerne – “og jeg kigger da også lidt langt efter Mac’erne” – det er jo lækkert kram.
    Knud Erik

Hej
    Én parameter er jo “maskineriet” – en anden er det eller de anvendte programmer. 
    Både Kurt og Esben nævner Topas, hvilket vel primært handler om “denoising” ??? 
    Jeg har lidt svært ved at “ramme” den formidable detailskarphed, jeg ser i mange billeder, her på siderne. 
    Klarer man det med Lightroom alene, når optagelsen i øvrigt er “normal skarp”?
    Overdreven skarphed kan mange programmer jo lave – ser dog ikke pænt ud. 
    ???
    Mv Knud Erik

Prøv om det lykkedes – klik https://www.topazlabs.com/sharpen-ai   så kan du orientere Dig om Topaz programmer muligheder.

Hej Kurt 
    Tak for dit råd – det kan næsten læses som om støjreduktion og den optimale (digitale) skarphed i det færdige billede (i nutiden) kræver mere end Lightroom. 

Jeg har nu noteret mig nogle steder, hvor jeg kan fordybe mig i problematikken. På produkternes hjemmesider ligner det jo næsten ren magi. 
    Forudsætningen gælder dog stadig: korrekt eksponering, korrekt placering af skarphedspunktet og en tilstrækkelig hurtig lukkertid, er “alfa og omega”. 

Jeg planlægger at udskifte min 7 år gamle Laptop (i7 5500U) – og i den sammenhæng få styr på sammensætningen en passende softwarepakke. 
    I “gamle dage” kunne jeg klare det meste med Corel PaintShop Pro (akt. ver. 2021) og Canon DP4, samt nogle udvalgte Freeware og Open Source-programmer. 

Jeg takker for de informationer der er kommet indtil nu – og for hvad der måtte dukke op efterfølgende, fra andre bidragsydere. 
    Det handler jo ikke om valg af “enten produkt A eller produkt B” – der er virkelig nogle ting, jeg bør overveje grundigt. 
    Det gør jeg så de dage, hvor fotovejret ikke er optimalt 🙂 
    Mv Knud Erik

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.