Home Fora Snak om udstyr Work Flow: Langtidseksponering

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Emne: Work Flow: Langtidseksponering

profilbillede
    Bjarne Nybo
    Deltager

Langtidseksponering
    Jeg skal i gang med at udfordre langtidseksponering med neutrale gråfilter.
    Jeg har et Canon 5D Mark III, gode stativer, masser af filter af bedste kvalitet, fjernbetjening. Så alt isenkrammet er på plads.Men jeg mangler, et rigtig godt workflow fra udstyret er opstillet og til fotoet er taget. Herunder specielt:

Hvilket filter skal jeg bruge?
    Hvordan beregner jeg lukketiden før filter er påsat?
    Hvordan beregner jeg lukketiden efter filteret er påsat?
    Hvilken Exposure-calculator bruger du?
    Hvilke filer bruger du?
    Hvordan er din egenkontrol af fotoet på stedet m.v. ?
    Og meget mere…..

I det hele taget hvordan er dit workflow, gode og nytte triks modtages. Det vil falde på et tørt sted.
    På forhånd tak.

1+

Hej Bjarne!

Hvilket filter du skal bruge kommer an på hvad du vil opnå!

Lukketid før filtret er på sat  – hmm – hvis du ikke kan måle lyset så er det trial and error

efter det er påsat  – hvis du har kunnet måle lyset (finde en lukketid) findes der app’s der kan beregne din lukketid ud fra hvilke filtre du har på

HVIS du er interesseret – står jeg gerne til disposition for en tur eller tre, jeg har øvet mig de seneste 5-7 år og mener da selv at jeg begynder at have styr på det

Du kan evt. kigge HER hvis du vil se lidt af det jeg har lavet

1+
    profilbillede
    Bjarne Nybo
    Deltager

Hej Eli, tusinde tak for dit tilbud, jeg kontakter dig efterfølgende. Det er utrolig gode fotos du har taget. Ifølge aftale med Brian Jagd Mauritzen, har jeg fået tilladelse til at lægge hans Guide til Det neutrale gråfilter op her på NFD. En stykke flot arbejde han har lavet, her er link til til guiden.https://www.yumpu.com/da/document/view/17709304/det-neutrale-grafilter-maufoto/5

Så har jeg fundet en App som jeg vil bruge til beregningen af lukketiden med filter på. Den hedder Lee stopper og kan hentes til iPhone og iPad.Endvidere har jeg oprettet en tråd på Face-book, der hedder Langtidseksponering. Der er kommet temmelig mange gode råd og tips ind. Er du på facebook så følge med.

Fortsat god sommer.        

• Dette svar blev ændret 2 weeks, 4 days siden af Bjarne Nybo NyboBjarne Nybo.
    • Dette svar blev ændret 2 weeks, 4 days siden af Bjarne Nybo NyboBjarne Nybo.
    0

Hej Bjarne!

Først Tak for roserne 😉

Tak for link !

Jeg bruger bl.a. LEE filters app + enkelte andre

Du giver bare besked når du mener det er ved at være tid

p.s. det lidt sene svar skyldes at jeg troede man fik en mail når der kom svar på et indlæg ?

0
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.