Overnatning på Møn

Tekst og foto: Carsten Siems

Den 25-26/6 var der tur til Møn, som indebar en overnatning. Dels er der langt til Møn (for de fleste) – og dels ville vi så kunne nyde godt af både aften- og morgenlys.

Vi var bare fire, der fandt det interessant, og vi mødtes ved Stege Jordbassiner – et område der indtil 1989 tjente som depot for al den jord, der blev vasket af sukkerroerne. Det er et menneskeskabt område, som naturen har overtaget – og det blev fredet i 1993. Masser af fugle – især diverse lappedykkere og andefugle, men også mange vandnymfer, da vi var der.

Det var en varm dag, og vi brugte næsten to timer der, inden vi kørte videre mod Høvblege på det sydøstligste Møn. Efter nogen forsinkelse pga. en punktering kunne vi først på aftenen gå lidt rundt i området, hvor vi ikke forventede så meget, dels fordi vi var lidt sent på den, og så fordi det blæste.
Men vi var heldige – der var både Timian-køllesværmere og så det ”man” kommer efter i slutningen af juni – nemlig den Sortplettede blåfugl, der har et spændende liv, som også var et indslag i TV-serien ”Vilde Vidunderlige Danmark”. Den lille sommerfugl har her sit eneste levested i Danmark.
Lidt sent ankom vi til Mandemarke Haver, hvor vi overnattede i bil og telt med udsigt over Østersøen.
Flot aften men stadig noget blæsende…

Op kl. 4 og gang i Trangiaen, så der kunne startes med en kop te/kaffe – og da bilerne var pakket, kørte vi gennem Klinteskoven til P-pladsen ved Jydelejet. Her kom vi langsomt fremad i det fine morgenlys, for der var adskillige planter (herunder orkidéer), der trængte til at blive fotograferet – og geder, der afgræssede området – dvs. især spiste tornebuske!

Vi mødte naturligvis ingen andre mennesker her lige efter solopgang og kunne da også gå alene ned af den laaaange trappe til stranden nedenfor klinten. Der var en del bysvaler, der byggede reder på kridtskrænterne, og længere henne bor vandrefalken, men den så vi nu ikke.

På vej op igen kunne der meget belejligt holdes en pause, hvor en lille mus poserede. Vi gik en anden vej tilbage nærmere klintekanten, og så tog vi turen tilbage til Høvblege. Nu var solen rigtigt oppe, der blev hurtigt varmt – og lyset var til den skarpe side.

Herfra skiltes vi og kørte hver til sit.
En udmærket tur til et af de smukkeste steder i den danske natur.  Egentlig mærkeligt at ikke flere havde lyst…..

De seneste nyheder

Tur til Grundsømagle Sø 18-7-2020

19-07-2020

Tekst og billeder af Ole Laursen   Turen havde hovedsagelig Skægmejse som mål. Det var 10 mor...

Guldsmedetur til Jenskær 11/7 2020

16-07-2020

Tekst: Winni Bruhn Foto: Winni Bruhn, Bente og Amdi og Flemming Kristensen Vejret var strålende… ...

Tur til Danstrup Hegn og Tegners Museums privatskov

15-07-2020

Tekst og foto: Susan Müller-Elmau og Carsten Siems   Vejrudsigten var ikke for god og vi start...

Overnatning på Møn

05-07-2020

Tekst og foto: Carsten Siems Den 25-26/6 var der tur til Møn, som indebar en overnatning. Dels er d...

Sommertræf 2020

20-06-2020

Tekst: Preben Gori Fotos: Preben Gori og Carsten Siems Som mange ved, gik årets sommertræf i NFD t...

Flere nyheder

Seneste magasin

Her finder du seneste udgave af vores magasin

medlemsblad Download og læs medlemsblad

OBS: Magasinet kræver medlemskab. Læs mere her

Læs andre nyheder

Sommertræf 2020

20-06-2020

Tekst: Preben Gori
Fotos: Preben Gori og Carsten Siems

Som mange ved, gik årets sommertræf i NFD til Flamsted Centret syd for Aalborg. Et lidt bedaget sted, og hvad sovesalene angik, primitivt spejdercenter, med en kæmpemæssig naturgrund på mange hektar. Dette var basen for weekendens udforskning af Lille Vildmose Centret små 25 km borte, ved Kattegatkysten.

Igen I år havde det populære skafferhold fra de seneste års træf, Thomas, Amdi og Bente, forberedt og indkøbt til en nydelsesfuld forplejning, med gryderet fredag og flot middag lørdag, med flere slags lækkert kød og tilbehør. Derforuden to gange brunch, med alt til faget (fadet) hørende. Desuden diverse kager.

Jo, vi spiser godt på NFD’s sommertræf.

Forventeligt blev der allerede fra fredag aften afprøvet og snakket droner. Ikke de små svirrende, som Steen gerne ville trække emnet over i, men de store svirrende, som adskillige NFD-medlemmer har investeret spareskillingerne i de seneste uger. Så mange, at formanden for et par uger siden, oprettede en NFD-dronegruppe på facebook, som alle interesserede er velkommen til at være medlem af. Kontakt formanden. Han kan let genkendes på, at han jævnligt går og synger ”Hvor er min drone…?”

Nej, spøg til side (for en stund). En af de virkeligt smarte egenskaber ved de nyere droner, er knappen ”Come home”. Knappen sidder heldigvis på controlleren og ikke på dronen, og har man husket at indstille en returhøjde der er højere end de forhindringer den møder under hjemturen, kommer den nok så fint flyvende tilbage, og lander indenfor ca. en meter fra hvor den lettede. Det er s’gu smart. Udstyret med gimbal-ophæng til kameraet, leverer droner som den meget populære DJI Mavic Mini fine stabile billeder og video. Det kommer vi helt sikkert til at se mere af i NFD de kommende år.

Lørdag morgen kl. 6.00 mødte 17 af de 28 deltagende NFD’ere op i Lille Vildmose Centret til en guidet tur med en af Centrets fotografer, Frans Ritter, som viste os rundt på det meste af Centrets åbne offentlige arealer. Områderne omkring Tofte Skov og Tofte Sø er lukket for alt anden færdsel end guidede ture i stor bus, og det havde vi ikke bestilt.

De resterende medlemmer var ude på egen hånd, da en del kendte området på forhånd.

Men der var masser at kigge på, vi fik meget mere end de fire timer vi betalte for. Først ved middagstid vendte vi tilbage  til Centret, efter at have set elg, kongeørn, rørhøg, rødben, ”rævestedet”, ”Makro-stedet”, de mange vandfyldte tørvegrave, gangbroerne, marsken, dyndet, den unikke seks meter dybe højmose, og meget mere, og fået fortalt hvor vi kunne finde skægmejser, blåhals, falke, havørn, vildsvin og meget mere, som da også lykkedes for mange af medlemmerne i løbet af weekenden. Det er helt sikkert et sted man får lyst til at komme tilbage til på egen hånd eller sammen med andre. Mulighederne er store året rundt.

Der er meget snak sådan en weekend. Både den hyggelige, den faglige, den muntre og alle hybrider heraf. Det er en skøn måde at møde nye og gamle fagfæller, snakke om udstyr og oplevelser, nye og gamle lokaliteter, og høre beretninger fra ind- og udland. Jeg har aldrig lavet så vilde ting, at jeg på nogen måde kunne kvalificere mig til et medlemskab af ”Eventyrernes Klub”, men at sidde i den milde sommeraften og lytte til folks oplevelser med kamera og natur, ja, så føler jeg mig alligevel privilegeret og som om jeg alligevel er medlem af en Eventyrernes Klub. Vi får måske ikke den opmærksomhed som Peter Freuchen og Jens Bjerre gjorde, men jeg er sikker på, at vores glæde ved det vi gør, er lige så stor.

Næste år bliver Sommertræffet i Klosterheden Plantage i Vestjylland. Der er noget med nogle bævere, der i den grad trænger til at komme på kortet. Både landkortet og hukommelseskortet. Det bliver juni igen. Sæt et kryds. Du skal da med næste gang.

Turen til Nekselø

10-06-2020

Tekst: Susan Muller Elmau
Foto: Susan Muller Elmau, Steffen Faisst og Ole Laursen

Vi var en sluttet skare på 8 NFD’ere, som mødtes i Havnsø og tog den lille hyggelige færge over til smukke Nekselsø.

I år valgte vi at gå hele øen rundt i det skønne vejr. Øen er enestående med sit smukke kuperede terræn og en udsigt, der tager pusten fra én. Samtidig byder den på sjældne blomster, insekter og dyr.

Der er også et rigt fugleliv. Fra den 1. april til den 15. juli er det fuglenes yngletid, så vi måtte pænt blive på stierne. Man var slet ikke i tvivl om, hvor mågerne havde deres kolonier!

Vi startede langs østkysten i kanten af Troldskoven, hvor elme- og asketræet tidligere dominerede skoven. Herefter gik det mod syd, hvor terrænet byder på runde grønne bakker og spredte vandhul. Vi havde håbet på at høre klokkefrøerne med deres karakteristiske dybe syngende lyd i søerne på vores tur rundt, men den glæde måtte vi have til gode til senere. Til gengæld hørte vi nattergalen, som sang så smukt i en busk og Steffen var så heldig at få et billede af den. Herefter gik det mod øens vestside langs øens stejle græsklædte havskrænter med de forblæste træer og buske. Man har den mest fantastiske udsigt herfra og der er en fred og ro på øen, som er helt unik.

Næsten ved færgen faldt vi i snak med en flink dame, som boede på øen. Hun kunne fortælle os, at der var hørt klokkefrøer ved en dam lige ved siden af. Og heldet var med os! Vi ikke alene hørte klokkefrøen, men vi så den også og fik taget en masse billeder. Nok den mest fotograferede frø på Nekselø.

Klokkefrø

Alt i alt en dejlig og hyggelig dag i godt selskab, smukke omgivelser og en masse oplevelser og gode billeder i bagagen.

Slangehovede

Soløje

Agerhvede

Blodplet

Hedepletvinge – Tranum Klitplantage

07-06-2020

Fra 9 til 23 grader i løbet af formiddagen, høj sol og stort set ingen vind. De ideeller forhold til at komme ud og finde og måske få foreviget den sjældne Hedepletvinge på hukommelseskortet.

Det var betingelserne lørdag den 30. maj, hvor NFD Nord tog turen til Tranum Klitplantage. Heldigvis havde vi en kyndig NFD’er med på tur, der vidste hvilken vej vi skulle gå. Efter bilerne var parkeret ved vejen drog vi ca. 300 meter ind i området, hvor Per Schaap året før havde fundet ud af, at lige dette sted er et af de bedste ”hot spots” for Hedepletvinge i Danmark.

Fotograf: Torben Hess

Og vi gik ikke forgæves – Per havde været på rekognoscering weekenden før og have spottet en enkelt Hedepletvinge. Hedepletvingen havde (heldigvis) fået selskab af flere individer, der mere eller mindre velvilligt lod sig fotografere.

Fotograf: Esben Korsgaard Pedersen

Puppe af Hedepletvinge. Fotograf: Per Schaap

Fotograf: Per Schaap

De første par eksemplarer af Hedepletvingen vi så, blev hurtigt omringet af mange fotografer. Da den første begejstring over at have fundet Hedepletvingen, havde fortaget sig, kom der lidt mere ro på fotograferne, der stille og roligt fik spredt sig ud i mindre flokke for at opdage hvad området havde at byde på, herunder blandt andet Spættet Bredpande og Okkergul Randøje.

Fotograf: Torben Hess

Fotograf: Lone Hedegaard Bredahl

Til stor begejstring for alle, fik Per en lettere træt og slidt Hedepletvinge til at sidde stille på hånden og den blev forsigtigt anbragt i et midlertidigt fotostudie, hvor Steen havde sat flashanlægget op, der kunne afprøves af medlemmerne på den velvillige model – der til sidst blev sat tilbage, hvor den kom fra.

Fotograf: Poul Steen Nordhagen

Der blev også tid til hygge med kaffe og medbragt mad i behørig Covid-19-afstand og snakken gik lystigt, nu hvor vi endelig var samlet igen.