Sejljtur gennem Zimbabwe, Botswana og Namibia

Tidligere bragt i medlemsmagasinet nr. 88. Her bringes artiklen i revideret udgave.

Tekst og Foto: Jette og John Kristensen.

Med Africas tours til Victoria Falls – Chobe – Kwando – Okavango deltaet de sidste 14. dage af januar 2018. 8 deltagere drog på fotosafari med Lars Faursholt, det skulle have været Helle Olsen, så 4 deltagere havde valgt at melde fra.

Vi havde en meget vel tilrettelagt og oplevelsesrig tur. Vi gik langs det smukke Viktoria Falls, der viste sig i det smukkeste vejr, og en kort helikopter tur gav overblikket.

På sejlturen på Chobefloden krydsede vi 3 landgrænser, Zimbabwe, Botswana og Namibia, inden vi endte på Chobe Savanna Lodge, på en ø i floden.

Vi var i et område hvor der var enormt mange elefanter i meget store flokke, så dem i alle aldre, legende, støvbadende, tage brusebade og krydse floder med snorklen i vejret, selv en albinoelefant.

Der var ligeledes mange fugle, især oplevede vi mange flodørne, snød lidt, købte nogle fisk af en fisker vi mødte. Ørnene opdagede de udkastede fisk øjeblikkeligt, og fangede dem i først nedslag, flot, flot.

Fra de 2 sidste camps, Lagoon Camp i kanten af Okavango deltaget, og Kwara Camp midt i Okavango deltaet, vekslede vores ture mellem safaribåde og safaribiler en god kombination.

Vi havde forventet at Okavango deltaget havde været oversvømmet på denne tid af året, men det er har ikke regnet som vanligt de sidste år, så det var ret tørt, vi kunne køre off road over alt. Vi kørte også fast i det tørre løse sand en enkelt gang, da vi var på jagt efter en løve.

Der var dog floderne og smukke søer, hvor der var mange fugle og dyrene kunne få vand. Af fugle så vi bl. a. hammerhoved og ikke mindst skyggehejrens måde at fange fisk på. Vi fik mange løver, Vi fulgte hannerne på deres jagt efter hunnerne, hvor de med jævne mellemrum satte sig ned og brølede, tit meget tæt på safaribilen.

Vi fik en hel speciel oplevelse med en leopard, der havde taget et nyfødt rørbukkekid, ikke for at spise den, men for at adoptere den, den blev båret i nakkeskindet, den klagede noget, det har den jo ikke nakkeskind til, men den var nu klonet på leoparden og fulgte den lige i hælene. Alt imens kaldte rørbukke forældre fortvivlet på deres kid, hele vores følelses register kom i brug.

Vildhunden er efterhånden ret sjælden, men her oplevede vi 2 kobler tæt på, og oplevede deres samarbejde på vej til jagt.

En øreræv fik vi også, (den hører nu til hundefamilien)

Vi fik også geparder, bøfler, mange flodheste, men næsehorn var der ikke i området. Turen kan anbefales.

Redigeret af: Carsten Holmbo Jensen

De seneste nyheder

Sommertræf 2020

20-06-2020

Tekst: Preben Gori Fotos: Preben Gori og Carsten Siems Som mange ved, gik årets sommertræf i NFD t...

Turen til Nekselø

10-06-2020

Tekst: Susan Muller Elmau Foto: Susan Muller Elmau, Steffen Faisst og Ole Laursen Vi var en sluttet ...

Hedepletvinge – Tranum Klitplantage

07-06-2020

Fra 9 til 23 grader i løbet af formiddagen, høj sol og stort set ingen vind. De ideeller forhold t...

NFD-Midt på tur til Katbjerg Odde

26-05-2020

Den 23. maj tog en lille gruppe på syv personer fra NFD Midt på tur til Katbjerg Odde ved Mariager...

Kattehale mose og Allerød sø

17-05-2020

Tekst: Ole Foto: Carsten og Ole På trods af en dårlig vejrudsigt mødte otte NFDere op til turen. ...

Flere nyheder

Seneste magasin

Her finder du seneste udgave af vores magasin

medlemsblad Download og læs medlemsblad

OBS: Magasinet kræver medlemskab. Læs mere her

Læs andre artikler

Yellowstone NP om efteråret

01-01-2019

Tidligere bragt i medlemsmagasinet nr. 87. Her bringes artiklen i revideret udgave.

Tekst og Foto: Carsten Siems.

I USA er der mange fantastiske nationalparker – og verdens ældste er Yellowstone, der ligger i Wyoming – og lidt i Montana og Idaho i det nordvestlige USA. Den er lidt udenfor alfarvej, i hvert fald hvis man vil flyve ”direkte” og undgå indenrigsfly i USA.

Icelandair flyver til Denver og Seattle – SAS og Norwegian flyver til San Francisco, som jeg valgte, skønt der er 1700 km til nationalparken. Der er jo også andet at se i USA J. Kører man derfra, bør man lægge vejen forbi både Yosemite NP og Bryce NP.

Det er nemt at køre i USA – store gode veje og fine relativt billige lejebiler med automatgear! Er der et sted, der indbyder til roadtrip, så er det USA. Det er nemt at finde overnatninger – det vrimler med moteller, så man kan undre sig over, hvordan de alle sammen kan leve af det. Det gælder desværre ikke for Yellowstone, der selvfølgelig er et stort øde naturområde – på størrelse med Sjælland, Lolland og Falster tilsammen, så det er ikke lige ”klaret” på én dag. Mindst to – jeg brugte to hele dage og to halve. Husk at tage mad og drikke med i bilen.

I højsæsonen skal man være i meget god tid for at få dyre overnatninger inde i nationalparken. De billigste steder lukker tidligt, fordi de ikke er opvarmede, men nogle campingpladser har åbent. Man kan overnatte udenfor parken og får selvfølgelig så noget mere kørsel. Jeg valgte Thayne vest for parken, Cody øst for og så Cooke City Silver Gate (!) lige før den nordøstlige indgang.

Yellowstone og de andre nationalparker er ikke ”indhegnede” – dyrelivet kan færdes helt frit, men adgangen for mennesker er kontrolleret. Der er 5 veje ind og ud – og det koster 30$ for en bil (gælder en uge). Vil man besøge mere end to parker på sin tur, bør man købe årskortet ”America the beautiful” til 80 $.

Yellowstone er stort set et kæmpe vulkankrater, der gennemsnitligt ligger i godt 2000 meters højde og er en del af bjergkæden Rocky Mountains. Derfor er højsæsonen kort – fra midt juni til slut august. For 5 år siden var jeg der i juli, men denne gang valgte jeg slut september og håbede på lidt sne. Det var der også i de højere liggende dele.

Udover den berømte geyser ”Old Faithfull”, der springer med ca. 90 minutters mellemrum, så ryger og damper det allevegne – noget af det lugter ikke ret godt…..
De fleste af disse steder er der lavet gangbroer, så man kan komme ud i det ustabile område uden fare, men ellers gælder det om at holde øje, når man kører rundt. Holder der pludselig flere biler, kan man godt regne med, at der er spottet noget wildlife. Som altid er det bedst morgen og aften, og da kører man næsten alene. Første dag kørte jeg hen ad aften mod Cody øst for parken.

Man kører gennem et 2600m højt pas – med næsten en ½ meter sne (dog ikke på vejen) – og et stykke efter det var jeg den eneste, der fotograferede en grizzlybjørn, der stak hovedet op og gik over vejen og videre. Ulempen var så, at der næsten intet lys var.

Bisonokserne var jo engang tæt på udryddelse – hjulpet godt på vej af ”helten” fra Cody, Buffalo Bill. Men de har det godt i Yellowstone – der er store flokke. Flest i Lamar Valley mod nord – mit foretrukne sted.

Jeg var her også 5 gange, da jeg måtte igennem for at komme til og fra mit opholdssted ”Big MooseResort” udenfor Cooke City. En smuk dal, der udover bisonokserne også bød på coyote (prærieulv) og pronghornantiloper, der er USA’s hurtigste dyr. Også en sortbjørn viste sig, men billedet var ikke skarpt – jeg fik dog revanche senere.

Som I forhåbentlig kan se på billederne, så kan en tur til Yellowstone stærkt anbefales – det behøver ikke blive så dyrt. Fly 4000, Bil 2500, overnatning 500 pr. nat.

De fleste billeder er taget med Sony A99 med Tamron 150-600mm.

Redigeret af: Carsten Holmbo Jensen

NFD medlem med fornem andenplads i National Geografic´s fotokonkurrence.

11-12-2018

NFD medlem Jonas Beyer Petersen fik en fornem andenplads i kategorien Wildlife i National Geografic´s fotokonkurrence.

Jonas fortæller: Et par miles fra Qaanaaq (Thule) i Grønland, var jeg på en vandretur på jagt efter moskusokser, og var så heldig at kom tæt på en gruppe af dem. Okserne løber på en bjergskråning i dyb sne, der eksploderede under dem – et fantastisk syn. Jeg var heldig nok til at være på det rigtige sted for at observere hvordan de boltrede sig, og så havde jeg den utrolige oplevelse at observere dem tæt på i cirka en time. Jeg elsker at fotografere moskusokser i det vinterlige landskab. Dette billede viser deres skønhed og deres magt – i sneen som de boltrer sig i otte måneder af året.

Tillykke til Jonas med den flotte præstation.