Svampetur i Gribskov

Tekst og foto; Carsten Siems

Arne Ludwigsen er nabo til Gribskov og har færdedes i Danmarks andenstørste skov i årtier. Det var derfor en smal sag for ham at vise os rundt til nogle gode steder.
Vejret var med os. Lige før kl. 10, hvor vi mødtes, klarede det flot op, og i løbet af kort tid var himmelen helt blå.

7 medlemmer brugte 4-5 timer på svampene – og der var mange.

Det mest imponerende var et langt væltet bøgetræ med Porcelænshatte overalt.

Derudover forlystede vi os med Violet ametysthat, Kruset foldhat, Gul bævresvamp, Skadeblækhat og mange andre.

Heldigt der ikke var så mudret, for svampenes lave vækst krævede fotografer på maven i skovbunden – altså de der stadig ikke havde anskaffet et kamera med vippeskærm 🙂 😉

De seneste nyheder

Svampetur i Gribskov

07-10-2019

Tekst og foto; Carsten Siems Arne Ludwigsen er nabo til Gribskov og har færdedes i Danmarks andenst...

Kronhjortebrøl i Dyrehaven

01-10-2019

Tekst og foto: Jens Erik Holmsgaard og Carsten Siems   I lørdags, d. 28 september, mødte 12 f...

Turen til Rondane, Norge

25-09-2019

Tekst og foto: Carsten Siems For første gang var der i år en rigtig ”rejse” med i turkalendere...

Fugletræk ved Stevns Klint

18-09-2019

Pernillesø og Rusland

26-08-2019

Tekst: Carsten Siems Foto: Carsten Siems og Ib Fagerlund   På en af årets rigtigt varme dage,...

Flere nyheder

Seneste magasin

Her finder du seneste udgave af vores magasin

medlemsblad Download og læs medlemsblad

OBS: Magasinet kræver medlemskab. Læs mere her

Læs andre nyheder

Kronhjortebrøl i Dyrehaven

01-10-2019

Tekst og foto: Jens Erik Holmsgaard og Carsten Siems

I lørdags, d. 28 september, mødte 12 friske NFD’ere op på parkeringspladsen ved Taarbæk kirke kl. 06.30 for at deltage i den årlige kronhjortetur Det er midt i hjortenes brunst-periode og traditionen tro, var det Jens Erik der havde rekognosceret og guidede turen.

Det var bygevejr, og temmelig mørkt. Allerede fra P-pladsen kunne vi høre hjortene brøle i det fjerne. Der var masser af kronhjorte, foruden dådyr og enkelte sikahjorte. Nok grundet vejret holdt hjortene sig særligt til at begynde med inde blandt træerne. Det var først op af formiddagen, hvor det heldigvis var blevet lysere, at hjortene trak ud i det åbne, så der blev mulighed for gode billeder.

Vi blev overrasket af en enkelt regnbyge – til trods for vejrudsigten; men kunne meget praktisk søge ly under tagudhænget på et af foderhusene. Mens vi stod der, kom der helt usædvanligt for Dyrehaven, en fiskeørn flyvende med en stor fisk. Den landede i toppen af et udgået træ over for foderhuset, hvor den indtog sin morgenmad. Fiskeørnen sad dog lidt langt væk for de utålmodige fotografer.

Lyden af ravne og overflyvende kileformationer af grågæs bidrog til morgenstemningen.

Vi skiltes ved 11-tiden.

Turen til Rondane, Norge

25-09-2019

Tekst og foto: Carsten Siems

For første gang var der i år en rigtig ”rejse” med i turkalenderen. Den var åben for alle, men det tog ikke lang tid, før der var tilmeldte nok. Johnny Bengtsson, som har boet i Norge og er ret glad for landet, fik arrangeret en ekstra hytte, så vi kunne være 12 i alt.

Johnny tog derop et par dage i forvejen, og vi andre kørte tidligt onsdag 18/9. Vi havde 8-900 km derop, så det tog næsten hele dagen.
Der var lige ved at være panik, inden vi kom, da det viste sig, at man faktisk havde solgt de hytter, vi havde lejet!! Løsningen viste sig dog at blive rigtig god, da vi fik hele hovedhuset med rigtig god plads i to fællesstuer og med nyt køkken og bad.
Johnny havde forberedt aftensmad, mens vi andre kørte.

Der var almindelig træthed onsdag aften, og med afgang en time før solopgang torsdag morgen faldt der ro over lejren.
De fleste tog tidligt af sted til Dørålseter, men vi var to, der sprang solopgangen over og kørte samme sted hen – bare lidt senere. Meget flot område, men en kold morgen, hvor der skulle skrabes bilvinduer.

Efter en sen frokost hjemme kørte vi alle til et spændende vandfald relativt tæt på vores boplads, Rondane Friluftscenter. Her blev der brugt en del tid – og Silke fik plukket tyttebær nok til at lave syltetøj til aftensmaden.

Fredag var dagen, alle så frem til (og også med lidt bekymring). Turen gik til Hjerkinn i Dovrefjell Nationalpark, hvor en hyret guide stod klar kl 7. Så skulle der vandres med det formål at finde moskusokser.

Vejret var ikke ret godt til morgen, og terrænet var anstrengende. Igennem bevoksning (mos, lav og dværgbirk) til knæene, pæne stigninger i fjeldet og elve, der skulle krydses ved at springe fra sten til sten med den (for de fleste) tunge oppakning på ryggen. Flere var tæt på at opgive, men guiden satte tempoet lidt ned og bar på et tidspunkt flere rygsække. (Han var også indfødt og kun 24 år 🙂 )
Men moskusokserne blev fundet – 4 stk. – og så præcis på det tidspunkt, hvor solen kom frem. Det reddede hele den 18 km lange vandring, og alle 11 var glade. (PS – jeg brugte det meste af dagen på tur i Grimsdalen – jeg kender mine begrænsninger i fjeldvandring…) Inden vi alle var hjemme, var der flere fotostop for at forevige de mange smukke linseskyer, der kun kan dannes i fjeld/bjerg-områder.

Kold mad og lidt billedkigning over en kold øl med aftale om, at lørdag morgen ikke skulle være tidlig.

Så lørdag kl. 9,20 havde vi pakket os sammen i tre biler og kørte ca. 100 km til et flot vandfald ved Mysusæter – faktisk kun 25 km i luftlinje fra vores hytte, men der var lige nogle fjelde, der spærrede 😉

Nogle af os skulle kun gå til det første vandfald, og resten de 2 x 6 km til et andet. Det blev dog ikke til så meget, for der var meget at fotografere, og tempoet var lavt ovenpå gårsdagens stroppetur.

Så lidt forskudt kørte vi alle hjem via den smukke vej gennem Grimsdalen – en af de mange bomveje. Her skulle der betales 100 kr pr bil.
Afskedsmiddagen var vegetarisk, men det gik J
Selv om alle var trætte, så var der alligevel flere, der måtte ud i den flotte stjerneklare nat og fotografere mælkevejen – og til sidst også en svag stribe nordlys lige over horisonten.

Vi tog af sted mellem 6,30 og 8 søndag morgen – der var jo lige de 8-900 km, der skulle ordnes. Heldigvis havde vi købt os fra rengøringen.
Alle var enige om, at det havde været en supertur – og rigtig hyggeligt også.
Stor tak til Johnny for initiativ, planlægning og forberedelse.

Her i denne ”Nyhed” er der kun mine billeder – så ingen moskusokser.
De er dog på fotovæggen – og der vil komme en artikel i medlemsmagasinet, hvor alle deltagere bidrager.

Fugletræk ved Stevns Klint

18-09-2019

Søndag 15/9-2019 trodsede 8 NFD’ere vejrguderne og mødte op ved Mandehoved for at følge og fotografere fugletrækket fra Falsterbo. Desværre havde vejrguderne fat i den lange ende, og kun et par tårnfalke blev set. Vi rykkede videre til Stevns Fyr, med samme resultat.

Men hyggeligt samvær og lidt teknik-snak blev det da til.